PROSJEKTER

B&G klaget: Vegvesenet trekker tildelingen for E39 Myrmel-Lunde

Birkeland Entreprenørforretning fikk oppdraget før påske, men nå har Vegvesenet trukket tildelingen.

Oversiktsbilde over strekningen Myrmel-Lunde.
Oversiktsbilde over strekningen Myrmel-Lunde. Foto: Statens vegvesen
11. apr. 2021 - 21:18

26. mars kunne Veier24 melde at Statens vegvesen hadde tildelt Birkeland Entreprenørforretning kontrakten for bygging av E39 Myrmel-Lunde. Selskapet vant kontrakten med en tilbudssum på 350 millioner kroner.

Bertelsen & Garpestad (B&G) skriver 11. april i en pressemelding at arbeidsfellesskapet B&G/Metrostav har klaget på tildelingen. Konsekvensen er at Vegvesenet har trukket tildelingsbeslutningen. Ifølge pressemeldingen fra B&G har etaten gitt følgende begrunnelse for å trekke beslutningen: «Vi er blitt oppmerksom på feil ved vår tilbudsvurdering. Det dreier seg i hovedsak om at vi har vektlagt samme forhold under tildelingskriterium K2 og K3. Vi må derfor trekke tildelingen tilbake, for å rette feil som er begått. Når rettet tilbudsvurdering foreligger, vil ny meddelelse med tilhørende karensperiode bli gitt.»

Daglig leder i B&G, Øyvind Langemyr, sier i pressemeldingen at beslutningen var som forventet. Han regner med at kontrakten etter en fornyet evaluering vil bli tildelt arbeidsfellesskapet Metrostav Norge/B&G.

For ifølge den samme meldingen hadde B&G laveste pris av de fire entreprenørene som ville være med i konkurransen.

Slik så tilbudene ut:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Arbeidsfellesskapet B&G/Metrostav Norge 335.177.330
Birkeland Entreprenørforretning 349.858.296
Hæhre Entreprenør 372.539.804
Kruse Smith Entreprenør 499.046.539

Arbeidsfellesskapet Metrostav/Bertelsen & Garpestad hadde den klart laveste prisen i konkurransen, men skal ha fått vesentlig dårligere score på de kvalitative tildelingskriteriene.

Fire togsett av type 92 (bildet) skulle doneres til Ukraina. Togene hadde trafikkert Trønderbanen og Rørosbanen i en årrekke, og skulle opprinnelig til opphugging.
Les også

Ukraina vraket norsk togdonasjon: – Overraskende

«Flere og graverende feil»

Kart over den aktuelle strekningen. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Kart over den aktuelle strekningen. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Øyvind Langemyr sier i pressemeldingen at det var flere forhold ved Vegvesenets tilbudsevaluering som viste at beslutningen om å tildele kontrakten til Birkeland var i strid med anskaffelsesregelverket. Det var også derfor arbeidsfellesskapet Metrostav/B&G valgte å påklage avgjørelsen.

– Tilbaketrekkingen av tildelingsbeslutningen viser også at Vegvesenet erkjenner at denne beslutningen var feil, sier Langemyr i meldingen.

Ifølge B&G kan feilene ved Vegvesenets tilbudsevaluering oppsummeres i tre hovedpunkter:

  • Evalueringen var basert på usaklig og diskriminerende skjønnsutøvelse. Tildelingsbeslutningen var dermed i strid med de grunnleggende kravene i anskaffelsesloven § 4.
  • Evalueringen var vilkårlig, preget av faktiske feil og uten faglig forankring. Også det i strid med lovens § 4.
  • Det er uklart hvorvidt Birkeland det hele tatt oppfyller kvalifikasjonskravene som er stilt i konkurransegrunnlaget.

Langemyr viser til at det i evalueringen av tilbudene gjennomgående var lagt betydelig vekt på leverandørenes tilhørighet og nasjonalitet.

Birkeland Entreprenørforretning skal ha fått betydelig uttelling på flere av de kvalitative tildelingskriteriene for å være «organisert med vekt på lokal forankring» og det er i evalueringen «lagt stor vekt på at mannskapet som skal jobbe på prosjektet i all hovedsak har lokal tilknytning». Samtidig ble Metrostav/B&G ilagt betydelig poengtrekk fordi deler av tunnelarbeidene er tenkt utført med utenlandsk arbeidskraft, som ifølge Vegvesenet innebærer at Metrostav/BG skal være «sårbare i forhold til Covid-19», heter det i pressemeldingen.

Ifølge Langemyr fremstår poenggivningen til Vegvesenet også på andre flere punkter som tilfeldig og uten faglig forankring. Blant annet gjelder dette vurderingen av tilbudt prosjektleder (K2.1) og vurderingen av leverandørens plan for modellbasert prosjektering og gjennomføring (K3).

Øyvind Langemyr sier i meldingen at det er vanskelig å se hvordan Birkeland Entreprenørforretning (BE) i det hele tatt kunne bli vurdert for å oppfylle kvalifikasjonskravene som er oppstilt i konkurransen.

I konkurransegrunnlaget er det stilt minstekrav til leverandørenes omsetning og erfaring. BE sin gjennomsnittlige årlige omsetning de siste tre årene er betydelig lavere enn denne kontrakten, og ifølge B&G har BE har ut fra de opplysningene som følger av BE sitt tilbud heller ingen erfaring med totalentrepriseprosjekter av tilsvarende størrelse og kompleksitet. BE skulle av den grunn vært avvist fra konkurransen, heter det i pressemeldingen fra B&G.

– Bertelsen & Garpestad har de siste årene knyttet til seg ulike norske og utenlandske samarbeidspartnere. Når ser vi ser etter samarbeidspartnere er vi opptatt av å knytte til oss aktører som er faglig dyktige, og som opptrer ryddig og skikkelig, sier Langemyr i meldingen.

– Vi forventer å bli evaluert ut fra innholdet i tilbudet vi inngir, ikke ut fra hvor selskapene og arbeiderne kommer fra. Vi er sikre på at våre konkurrenter har samme oppfatning, sier han i meldingen.

Forsvarsminister Bjørn Arild Gram på fremlegging av veikartet for økt produksjonskapasitet i forsvarsindustrien, 10. oktober 2024.
Les også

Vil øke produksjonen i forsvars­industren: Én mrd. til nye tiltak

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.