Statens vegvesen fikk også tilbud fra NCC Norge og arbeidsfellesskapet Hæhre/PNC. Etaten fant ingen grunn til å avvise noen av tilbudene, så det ble en god konkurranse mellom de tre tilbyderne, heter det i en pressemelding fra Vegvesenet.
Prosjektleder Jøran Heimdal er svært fornøyd med konkurransen og tilbudene som kom inn:
– Vi har fått inn tre fullverdige og gode tilbud på hovedkontrakten, og alle entreprenørene var kvalifisert for jobben. Det har blitt jobbet godt med tilbudene fra alle tilbyderne, hvor det til slutt var arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad og Metrostav Norge som leverte det beste tilbudet i henhold til tildelingskriteriene i kontrakten.
Han ønsker å takke NCC Norge og Hæhre/PNC for leverte tilbud, heter det i meldingen.
– Selv om ingen av dem står igjen som vinner av kontrakten, har de lagt ned et betydelig stykke arbeid i sine tilbud.
Vegvesenet meddelte i oktober i fjor at de gikk videre i konkurransen med de tre nevnte tilbyderne.
Dette skal bygges
Den nye veien fra Sørbotn til Laukslett blir cirka ti kilometer lang.
Veien blir ti meter bred med midtrekkverk. Fartsgrensen skal være 80 og 90 km/t. Det blir to forbikjøringsfelt i hver retning.
På strekningen kommer det flere mindre bruer og underganger. Ramfjorden skal krysses med ei bjelkebru på cirka 870 meter, som skal fundamenteres på stålrørspeler.
Langs deler av strekningen skal det etableres skredsikring i form av skredvoller og andre sikringstiltak ved skredelver.
– Vi forventer kontraktssignering ved årsskiftet 2023/2024, siden vi venter på en tilleggsfinansiering, sier Heimdal i meldingen.
– Og vi ser for oss byggestart i første halvdel av 2024.
Kontraktens verdi er på rundt to milliarder 2022-kroner eks. mva.
Italiensk entreprenør avvist til milliardprosjekt