BRUER

Bårdshaug bru på E39 trenger rehabilitering

Entreprenøren har frist ut september 2024 med å bli ferdig.

Bårdshaug bru krysser Orkla, og er en seksspenns bjelkebru, 133,5 meter lang.
Bårdshaug bru krysser Orkla, og er en seksspenns bjelkebru, 133,5 meter lang. Foto: Statens vegvesen
29. mars 2023 - 08:12

Vegvesenet akter å rehabilitere Bårdshaug bru på E39 i Orkland i Trøndelag.

Bårdshaug bru er en seksspenns bjelkebru med totallengde på 133,5 meter. Den krysser Orkla. Totalbredden er 10,3 meter, med en føringsbredde på 7,5 meter. På hver side av brua er det nedlagte gangfelt, 1,25 meter brede.

Parallelt med brua ligger Bårdshaug gang- og sykkelbru. Fri avstand mellom kantdragerne på bruene er 2,8 meter.

Bårdshaug er bygd i 1964 og har pr. 1. kvartal 2023 en anslått restlevetid på 41 år.

Arbeidene omfatter:

  • Utskifting av østre- og vestre brufuge
  • Fjerning av nedlagte gangfelt og oppbygging av ny kantdrager med tilhørende
    kjøresterkt rekkverk på begge sider
  • Ny bakvegg, vinger, erosjonssikring og justering av lager i akse 7
  • Nye avløp og lyktestolper
  • Mekanisk reparasjon av underkant bruplate, landkar og søyler
  • Flytting av infrastruktur fra Bårdshaug bru til Bårdshaug gang- og sykkelbru
  • Utskifting av fastlager og reetablering av søyletopp i akse 5
  • Overflatebehandling av landkar og søyler i alle akser
  • Utbedring av omkjøringsvei

Før arbeidene på Bårdshaug bru kan starte, må VA-ledninger, fiber- og høyspentkabler
flyttes over til Bårdshaug gang- og sykkelbru. Kurveutvidelse og andre tiltak på omkjøringsveien må også utføres før oppstart.

Noen arbeider betinger utfylling i Orkla, og det kan bare foregå mellom 1. desember og 20. april.

Noen hovedmengder:

  • Armering: 19,04 tonn
  • Betong: 114,4 m3
  • Kantdrager: 272 meter
  • Forskaling: 447 m2
  • Mekanisk reparasjon: 120 dm3
  • Fuger: 15 meter (2 stk.)

En undergang skal også rustes opp

Løypestrengen undergang er ved E39 cirka 400 meter øst for Bårdshaug bru. Det er en prefabrikert elementkulvert som er 3,91 meter lang. Løypestrengen er bygd i 2006 og har en restlevetid på rundt 83. Her skal eksisterende betongkant, rekkverk og kantdrager fjernes, samt øverste skifter av tørrmur og kulvertmur. Det skal graves ut byggegrop for cirka 25 meter med nye rekkverksfundament med tilhørende kjøresterkt brurekkverk.

Her blir det trolig trenges 2,4 tonn armering samt 20 m3 betong, for å nevne noe.

Sluttdato for oppdraget er satt til 1. oktober 2024.

Vegvesenet holder digital tilbudskonferanse 17. april, og tilbudsfrist er 8. mai.

Implenia/Stangeland har bygd bruer i to år i dette prosjektet, og nå er den viktige overgangen mellom bru og tunnel i ferd med å bli ferdig.
Les også

«Kronjuvelen» i nye E39: – Måtte skyte oss ut

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.