DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Bare ett firma ville ha sjuårig driftskontrakt for veiene i Drammen kommune

Aktiv Veidrift skal fortsatt holde 372 kilometer med kommunale veier åpne.

Fra Bragernes torg med utsikt retning Bybrua i Drammen.
Fra Bragernes torg med utsikt retning Bybrua i Drammen. Foto: Google Maps
20. apr. 2020 - 10:54

Drammen kommunes kontrakt heter Drift og vedlikehold av vei- og trafikkarealer 01.09.2020-31.08.2026.

Kontrakten omfatter:

  • Kommunale kjøreveier: 372 km
  • Fortau: 111 km
  • Gang- og sykkelveier: 102 km
  • Torg og plasser: 50.900 m2
  • Parkeringsplasser: 69.076 m2

Aktiv Veidrift har denne kontrakten i dag, og dette firmaet var også eneste tilbyder da tilbudsfristen nylig gikk ut:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Aktiv Veidrift 206.070.858

Kontrakten er tildelt Aktiv Veidrift.

Tilbudssummen inkluderer to opsjoner: Veidrift i et år utover de seks første, og en opsjon på en driftspatrulje, som skal jobbe på alle hverdager hele året.

– Hvor fornøyd er kommunen med nivået på tilbudet – og at det bare kom én pris?

– Vi vet at flere leverandører hentet ut konkurransegrunnlaget, og flere sa også at de ville gi tilbud. Vi hadde håpet på større konkurranse enn det ble. Men prisnivået er godt innenfor vårt overslag som byggherre. Så vi er fornøyd, sier Truls Rieger, som er avdelingsleder for enheten samferdsel, vei og parkforvaltning i kommunen, til Veier24.

Den største delen av de 372 kilometrene med vei i kontraktsområdet er lavtrafikkert. ÅDT er lavere enn 1000.

Fra 2020 slo kommunene Svelvik, Drammen og Nedre Eiker seg sammen til nye Drammen kommune. I denne kontrakten heter det seg at hoveddelen av annen drift enn vinterdrift i gamle Svelvik og Gamle Nedre Eiker skal utføres av egne ansatte. Men egen kapasitet er noe usikker og den kan endre seg. Byggherren kan derfor bestille alle typer tilleggsarbeider i hele nye Drammen kommune. Byggherren forbeholder seg retten til å bruke egne ansatte fremfor tilleggsbestilling til entreprenør.

Vinterdriften i kontrakten skal dekke cirka 90 prosent av gamle Svelvik, 100 prosent av gamle Drammen og cirka 60 prosent av gamle Nedre Eiker kommune. En liten del av veinettet som driftes er private veier som fra gammelt av har hatt kommunal vinterdrift, såkalte gråsoneveier. Feiing utføres i utgangspunktet kun i gamle Drammen.

Nordre portal til Selvågtunnelen på Sunnmøre.
Les også

Skal oppgradere brannutsatt tunnel: – Vesentlig dyrere

Slik jobber driftspatruljen

En rekke oppgaver under de ulike prosessene skal utføres av en egen driftspatrulje, som altså var en av opsjonene i kontrakten. Oppgavene til patruljen kan være lokale og spesielle driftstiltak, mindre reparasjoner, akutt- og sikringsoppgaver, trafikkavvikling eller skilting. Patruljens ansvarsområde er knyttet til alle vei- og trafikkarealer som omfattes av kontrakten. Driftspatruljen skal bestå av et lag på to mann med bil med tilhenger, og skal være i aktivitet på dagtid alle virkedager hele året.

Flytoget er blant de som er rammet av forsinkelsene.
Les også

Forsinkelser på Gardermobanen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.