Ferga på E39 Halsa-Kanestraum i Møre og Romsdal skal etter hvert trafikkeres av nye miljøvennlige ferger med elektrisk drift (hybridferger), og nå skal fergekaiene bygges om for å passe til de nye fergene.
Ved tilbudsåpning i går hadde to entreprenører levert pris på oppdraget:
Entreprenør | Tilbudspris eks. mva. i kr. |
Christie & Opsahl | 138.984.881 |
Implenia | 156.530.232 |
Molde-entreprenøren Christie & Opsahl som har spesialisert seg på bygging av infrastruktur til fergekaier, ligger best an prismessig, men tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før en beslutning tas.
- Halsa-Kanestraum: Tre rederier vil kjøre fergene
Dette skal gjøres på Halsa fergekai
Vegvesenet opplyser at arbeidet på Halsa består i breddeutvidelse og forlenging av nordkai med komplett ny fendring. Det skal bygges nytt landkar og ny kai på Halsa sør. Arbeidet vil omfatte full utskifting/ombygging av landkar, skråninger og erosjonssikring samt ny fergekaibru med tilhørende installasjoner. Det skal også etableres ny liggekai på sørsiden av pir for Halsa sør, inklusiv erosjonssikring. De nye kaiene skal tilpasses for lade- og fortøyningsutstyr.
Alle arbeidene skal utføres mens dagens fergedrift går som normalt.
- Hydrogenferger på RV13: Tre firmaer vil bygge kaianlegg til pilotprosjektet
Og dette skal gjøres på Kanestraum fergekai
På Kanestrøm skal det bygges ny hovedkai med fendring på begge sider. Det må utdypes og erosjon må sikres i begge brubåser. Fergebru sør fjernes og landkar rives. Arbeidet vil omfatte full utskifting/ombygging av landkar, skråninger, utdyping inklusiv sprenging og erosjonssikring samt ny fergekaibru med tilhørende installasjoner.
Arbeidet omfatter trekkerørstraseer inn til teknisk bygg og videre ut til ladetårn og fortøyningsautomat.
For begge kaier inngår mindre arbeid med elektro og hydraulikk.
Arbeidene må tilpasses slik at fergetrafikken over eksisterende fergekaier i utgangspunktet kan gå uhindret i anleggsperioden.
- Norges korteste bilfergerute: Nytt rederi skal kjøre Svelvik-Verket