Batterier, ammoniakk og vind i finalen til Heyerdahlprisen

Corvus Energy, Grieg Edge og Wallenius Wilhelmsen er de tre finalistene til Heyerdahlprisen 2023.

MS Green Ammonia er utviklet av  LMG Marin, Wärtsilä og Grieg Edge. Det blir 120 meter langt og tankkapasitet 7.500 kubikkmeter.
MS Green Ammonia er utviklet av  LMG Marin, Wärtsilä og Grieg Edge. Det blir 120 meter langt og tankkapasitet 7.500 kubikkmeter. Foto: LMG/Wärtsilä/Grieg
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
13. mars 2023 - 15:31

De tre finalistene er valgt ut av en ekspertkomité, ledet av Paul-Christian Rieber. Han sier at de hadde et stort antall kandidater til vurdering.

– Det er utrolig inspirerende å se alle de gode prosjektene og den store innovasjonskraften som vises i bunken av kandidater, sier Rieber, tidligere president i Rederiforbundet.

Finalister

Her er de tre finalistene og ekspertkomiteens begrunnelser:

Corvus Energy:

Ledende leverandør av maritime batterisystemer. Corvus har vært pioner på nesten alle fartøystyper. Corvus har erfaring fra mer enn 750 prosjekter og mange millioner driftstimer som de nå også bruker for å utvikle maritime hydrogenbrenselceller i samarbeid med Toyota Corporation

Grieg Edge:

MS Green Ammonia er en prosjektert grønn ammoniakktanker som også skal gå på grønn ammoniakk. Det 120 meter lange tankskipet vil ha en lastekapasitet på 7500 kubikkmeter ammoniakk og vil kunne laste opp til 1000 kubikkmeter i timen. 

Vis mer

Wallenius Wilhelmsen: Orcelle Wind skal bli et vinddrevet bil- og lastebilskip som vil kunne oppnå opptil 90 prosent reduserte utslipp sammenlignet med dagens mest effektive fartøyer. 

Hedrer Heyerdahl

Heyerdahlprisen ble etablert av Thor Heyerdahl og Norges Rederiforbund i 1999 og deles ut til kandidater fra den maritime næringen som bidrar til et bedre globalt miljø.

Thor Heyerdahl jr. representerer Heyerdahl-familien i ekspertkomiteen og vil også dele ut prisen til vinneren 21. mars.

EU-medlemmene vil bruke hver kroner - elelr euro - i inntkter fra ETS til å støtte tiltak som kan kutte utslipp fra skip. Blant tiltak er installasjon av seil, slik Odfjell er i gang med. Bow Orion vil bli det første tankskipet som får installert seilsystem. Odfjell samarbeider med spanske «bound4blue» .
Les også

Betaler 1,1 milliarder for klimakvoter – vil ha midler i retur

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.