Amerikanske myndigheter har vært fortvilet over dårlig matte- og lesekunnskap i barneskolen i mange år.
Annet hvert år gjennomføres det en nasjonal test i fjerde og åttende klasse.
Årets test viser at de aller fleste barna er blitt mye flinkere i matte, mens lesekunnskapen ikke viser tilsvarende framgang.
De lærde strides imidlertid om forklaringen på årets matteframgang. Siden begynnelsen på 90-tallet har det vært sterkere fokus på styrking av mattelærernes kunnskaper. Nye retningslinjer for matteopplæringen ble gitt i 1989. Først nå kommer resultatene, skriver New York Times.
Ett skår i gleden er likevel at mattekunnskapen i åttende klasse bedres mest blant hvite, mens Afrikansk-amerikanere og de med latinsk opprinnelse ikke går så mye fram. Dermed økes kunnskapsgapet mellom befolkningsgruppene.
I staten North Carolina har elevene gjort mest framgang. I 1992 var det bare 13 prosent av elevene i fjerde klasse som hadde svært gode mattekunnskaper. I årets test havnet tallet
på 41 prosent. Blant åttende klasse var framgangen fra 12 til 32 prosent. Leseferdigheten har økt, men ikke like mye. I 1992 kunne 29 prosent av elevene karakteriseres som svært flinke, mens tallet nå er 32 prosent.
Testen gjennomføres i februar hvert annet år. Årets test ble gjennomført i alle stater. Til sammen 686.000 elever ved 13.600 skoler deltok i testen.