IP-telefoni innebærer at telefoni foregår over datanettet.
Telefonitjenester kan derfor integreres med epost og meldingstjenester, eller felles katalogtjenester avhengig av mottakers tilgjengelighet.
Med IP-telefoni kan man også enkelt sette opp konferanser som i tillegg til tale kan inneholde video og deling av informasjon ved hjelp av dokumenter og presentasjoner.
- Vår løsning, som er utviklet i samarbeid med Alcatel Norge, gir fullverdig talekvalitet både ved intern-trafikk og ut mot det offentlige telefoninettet, sier divisjonsdirektør Anders Hauglie-Hanssen i Telenor divisjon Bedriftsmarked.
Som totalleverandør av telekommunikasjon i det norske bedriftsmarkedet, er det viktig for Telenor at IP-telefoni er integrert med deres øvrige løsninger.
- Vår IP-telefoniløsning gir full tilgang til Telenors andre telefonitjenester som blant annet sentralbord, kundekontakttjenester og konferansetjenester, sier Hauglie-Hanssen.
OVER DATANETTET: IP-telefoni fra Telenor er en taletjeneste levert over virksomhetens datanett isteden for i eget telefoninett.
ILL.: TELENOR