BRUER

Beitstadsundbrua forsinket igjen: Åpnes ikke før i slutten av januar

Overflatebehandlinga tar lenger tid enn antatt.

Det er ikke mye som gjenstår før Beitstadsundbrua er ferdig, men overflatebehandlinga tar lengre tid enn antatt, og åpningen er nå utsatt til slutten av januar. Bildet er fra da den siste brukassa kom på plass i juni.
Det er ikke mye som gjenstår før Beitstadsundbrua er ferdig, men overflatebehandlinga tar lengre tid enn antatt, og åpningen er nå utsatt til slutten av januar. Bildet er fra da den siste brukassa kom på plass i juni. Foto: Statens vegvesen
29. nov. 2019 - 15:00

Åpningen av Beitstadsundbrua var planlagt 6. desember, men ble utsatt til 19. desember. Torsdag fikk Vegvesenet beskjed fra entreprenøren, SRBG, om at åpningen vil bli utsatt nok en gang - til utpå nyåret - fordi de har behov for mer tid enn tidligere antatt til gjenstående arbeider.

Det har vært problemer rundt prosjektet etter at bruelementene kom til Norge fra produksjonsstedet i Kina. Blant annet gikk Fosen Industrier, som hadde jobben med å sette sammen elementene, konkurs i juni.

Sandvika bru ble bygget på 60-tallet. Da var kravet til betongoverdekning 30 millimeter.
Les også

Da motorveibruene ble bygget ble ikke veiene saltet. Nå spiser saltet seg inn i armeringen

– Har undervurdert tidsbruken

I følge Vegvesenets prosjektleder Jo Bernt Brønstad er det imidlertid ikke sveisingen, men overflatebehandlingen av brua som tar tid.

– Det som gjenstår er blant annet overflatebehandling av stålet. Det er ingen spesielle hendelser som har oppstått, men det kan virke som om tidsbruken til dette er undervurdert, sier Brønstad til Veier24.

Forsinkelsene medfører uansett at det ikke blir veiåpning 19. desember, slik det har blitt antydet tidligere.

– Ny dato for veiåpning er ikke klar, men vi planlegger nå at det blir i slutten av januar 2020. Vi vil sette trafikk på det nye vegnettet så snart alt er klart, sier prosjektleder Jo Bernt Brønstad i en melding Vegvesenet sendte ut fredag.

Det vil ikke kreves inn bompenger før det nye vegsystemet er åpnet for trafikk.

Asfaltdekket vil fortsatt bli utført våren 2020 som tidligere planlagt.

Neo-roboten til 1X Technologies er nå på plass i test-leiligheten. Målet er at Neo skal komme i salg i løpet av neste år.
Les også

Her tester de ut fremtidens hushjelp

Håper evaluering avslører årsaken

Konsekvenser for forsinket ferdigstillelse er kontraktteknisk, og vil bli behandlet mellom entreprenør og Statens vegvesen.

Brønstad skriver i meldingen at Vegvesenet selvsagt synes det er uheldig med denne utsettelsen.

– Avtalt ferdigstillingsdato for brua tilsa at vi skulle kunne åpne før jul. Slik blir det ikke. Nøyaktig hvorfor dette nå har blitt situasjonen, må vi finne ordentlig ut av når arbeidet er ferdig og evalueringen gjort, skriver han.

Noduler er knollformede manganholdige avsetninger på havbunnen som kan utnyttes. De metallrike knollene har vokst jevnt og trutt over millioner av år, og ligger tett i tett på dyphavsslettene.
Les også

Oppsiktsvekkende funn: Disse kan være en oversett oksygenkilde

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.