Åpningen av Beitstadsundbrua var planlagt 6. desember, men ble utsatt til 19. desember. Torsdag fikk Vegvesenet beskjed fra entreprenøren, SRBG, om at åpningen vil bli utsatt nok en gang - til utpå nyåret - fordi de har behov for mer tid enn tidligere antatt til gjenstående arbeider.
Det har vært problemer rundt prosjektet etter at bruelementene kom til Norge fra produksjonsstedet i Kina. Blant annet gikk Fosen Industrier, som hadde jobben med å sette sammen elementene, konkurs i juni.
Norge kan stikke av med flere EU-milliarder
– Har undervurdert tidsbruken
I følge Vegvesenets prosjektleder Jo Bernt Brønstad er det imidlertid ikke sveisingen, men overflatebehandlingen av brua som tar tid.
– Det som gjenstår er blant annet overflatebehandling av stålet. Det er ingen spesielle hendelser som har oppstått, men det kan virke som om tidsbruken til dette er undervurdert, sier Brønstad til Veier24.
Forsinkelsene medfører uansett at det ikke blir veiåpning 19. desember, slik det har blitt antydet tidligere.
– Ny dato for veiåpning er ikke klar, men vi planlegger nå at det blir i slutten av januar 2020. Vi vil sette trafikk på det nye vegnettet så snart alt er klart, sier prosjektleder Jo Bernt Brønstad i en melding Vegvesenet sendte ut fredag.
Det vil ikke kreves inn bompenger før det nye vegsystemet er åpnet for trafikk.
Asfaltdekket vil fortsatt bli utført våren 2020 som tidligere planlagt.
Da motorveibruene ble bygget ble ikke veiene saltet. Nå spiser saltet seg inn i armeringen
Håper evaluering avslører årsaken
Konsekvenser for forsinket ferdigstillelse er kontraktteknisk, og vil bli behandlet mellom entreprenør og Statens vegvesen.
Brønstad skriver i meldingen at Vegvesenet selvsagt synes det er uheldig med denne utsettelsen.
– Avtalt ferdigstillingsdato for brua tilsa at vi skulle kunne åpne før jul. Slik blir det ikke. Nøyaktig hvorfor dette nå har blitt situasjonen, må vi finne ordentlig ut av når arbeidet er ferdig og evalueringen gjort, skriver han.
Vegvesenet: Har aldri sett denne typen skade på en så ny bru