Samferdsel

Søksmål i veiprosjekt avvist av Høyesterett

Høyesterett har avvist et søksmål mot staten. Vegvesenet opprettholder dermed kravet om å skifte ut et lastebilselskap i veiprosjektet Hålogalandsvegen.

Den nye veien vil redusere kjøretiden mellom Sortland og Harstad med 40 minutter.
Den nye veien vil redusere kjøretiden mellom Sortland og Harstad med 40 minutter. Foto: Jan Kristian Jøsang/Skanska
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
2. apr. 2025 - 09:57

Kortversjonen

  • Høyesteretts ankeutvalg har opphevet tidligere kjennelser som hindret at A. Pedersen & Sønn Lastebiltransport blir erstattet i en OPS-kontrakt med Statens vegvesen.
  • Statens vegvesen krever at selskapet fjernes på grunn av alvorlige brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene, med frist satt til 10. mai 2025.

Høyesteretts ankeutvalg slår fast at A. Pedersen & Sønn Lastebiltransport ikke kan saksøke Statens vegvesen for et kontraktsforhold selskapet har med en annen part, heter det i en pressemelding fra Vegvesenet.

Ankeutvalget har enstemmig opphevet kjennelsen fra Nord-Troms og Senja tingrett 2. desember 2024, og kjennelsen Hålogaland lagmannsrett avsa 6. februar 2025. Begge begrunnet i feil tolkning av tvisteloven, heter det i meldingen.

Statens vegvesen opprettholder derfor sitt krav om at A. Pedersen & Sønn Lastebiltransport må byttes ut.

Årsaken er at en foretakskontroll av selskapet i fjor dokumenterte omfattende og grove brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. 

–  Bruddene vi har avdekket er så omfattende og alvorlige at vi som byggherre ikke har annet valg enn å kreve selskapet fjernet fra prosjektet, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Stein Johnny Johansen, i meldingen.

Statens vegvesen har satt frist for å skifte ut underleverandøren til 10. mai 2025.

Prosjektet E10/riksvei 85 Tjeldsund-Gullesfjordbotn-Langvassbukt bygges som et offentlig-privat samarbeid (OPS). OPS-selskapet Hålogalandsvegen er leverandør og Skanska Norge er totalentreprenør.

Den nye delen av riksvei 85 fra Fiskefjorden mot Lødingen var snart klar til bruk da bildet ble tatt i 2024. Oppe til høyre ses Fiskefjordtunnelen. Her skal E10 og riksvei 85 knyttes sammen med et stort kryss.
Les også:

Dropper krav om å kaste underleverandør: Blir ferdig med jobben før rettssaken

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.