Viken fylke lyste først ut kontrakten den 11. november, før den så ble trukket på grunn av en feil, og lyst ut på nytt igjen.
Driftskontrakt veg 30-101 Østfold Øst 2021-2026 består av de gamle Ørje- og Halden-kontraktene, som nå er sammenslått og skal drives som en kontrakt. Bergquist og Veidrift har oppdragene nå.
Ved fristens utløp var det fire som hadde gitt pris på denne kontrakten:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Berquist Maskin og transport | 204.902.800 |
Veidekke Industri | 280.230.203 |
Mesta | 303.163.078 |
Presis Vegdrift | 306.298.254 |
NB: Tilbudene skal som vanlig kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.
Gamle Rømskog kommune, nå en del av Aurskog-Høland, er en del av driftskontrakten det første året, men dette veinettet blir deretter overført til driftskontrakt Romerike øst.
– Vi har innført noen mindre kontraktsendringer i malen. Det går på utførelse, hvor vi for eksempel har endret fra centimeterkrav for brøyting til syklustid. Men de fleste vil nok kjenne igjen kontrakten og innholdet, sa Arne Bjørklund, seksjonsleder i Viken fylkeskommune, til Veier24 da kontrakten ble lyst ut.
Det første året omfatter kontrakten 485,8 kilometer vei, snaue 23 kilometer er gang- og sykkelvei.
Så forsvinner veiene i gamle Rømskog ut av denne kontrakten, og i resten av perioden er det totalt 459 kilometer vei å håndtere.
Trafikken på veinettet varierer fra 24 til nærmere 18.000 i ÅDT.
Fanger batterier i søpla: – En gåte at det ikke er kommet gode løsninger