Det ble en digital kontraktsignering da papirer ble sendt mellom Egersund, Vigeland i Agder og Bergen. Årsaken er selvfølgelig unntakstilstanden landet fremdeles er i etter at korona-viruset dukket opp i begynnelsen av mars. Men, kontrakten ble signert, forteller Statens vegvesen i en pressemelding.
Oppdraget som Bertelsen og Garpestad nå skal starte opp består i å ruste opp rundt 7,8 kilometer tunnelkilometre på E134 over Haukelifjell. I konkurranse med fire andre entreprenører fikk de oppdraget med et tilbud på 345 millioner kroner.
Tunnelprosjektet går over tre sesonger og skal være ferdig 30.
september 2022.
Også oljebransjen må få klimakrav
Digital kontraktssignering
På Bertelsen & Garpestads hovedkontor i Egersund satt markedssjef Andreas Roan og kalkulatør Gustav Gudmestad, mens i kontoret til Statens vegvesens Utbyggingsdivisjon i Bergen satt utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik. Papirgangen mellom disse stedene ble koordinert av Vegvesenets prosjektleder Stig Magnus Berg-Thomassen fra hjemmekontoret og byggeleder Steffen Köhler som satt på Vigeland i Lindesnes kommune.
God geografisk spredning i lavlandet, altså, men det er i høyfjellet det skal skje. 1000 meter over havet ligger Haukeliseter, og om lag en kilometer østover skal Vegvesenet bygge sin brakkerigg for prosjektet, rett ved siden av brøytestasjonen.
Høviktunnelen: Mer enn 70 prosent er ferdig sprengt
Sesongen blir fra 15. juni til 15. oktober
– Vi legger opp til at det kan arbeides fra 15. juni til 15. oktober hvert år. Det blir mye regulering av trafikken, spesielt tungbiltrafikken. Hovedveien blir stengt, og vi skilter godt flere steder i sør-Norge. I tillegg informerer vi også om arbeidet og trafikkomleggingen på alle ferger som kommer fra kontinentet, sier prosjektleder Stig Berg-Thomassen.
Det er to tunneler, Vågslid og Haukeli, som skal oppgraderes, i tillegg til Svandalsflona skredoverbygg.
Arbeidene starter med Vågslidtunnelen, der den gamle Haukeliveien skal brukes som omkjøringsveg for lett trafikk og Haukeli-ekspressen. Det blir nattestengt for tungbiler med kolonnekjøring på dagtid. Den gamle riksvegen gjennom Dyrskar skal være omkjøringsvei når arbeidene starter i Haukelitunnelen.
– I øyeblikket ligger det 14 meter med snø i Dyrskar, så vi holder på med å kalke traseen fra helikopter, sier Berg-Thomassen, som håper på at snøen er borte til 15. juni da det er anleggsstart.
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik ønsket entreprenøren lykke til med prosjektet, og sa at det er et ekstremt prosjekt i uvanlige omgivelser.
Trebrua er ikke lenger forsvarlig å bruke – den er 200 år gammel