Vestland fylke lyste ut denne rehabiliteringen av Seimsdalstunnelen på fylkesvei 5633 i juni.
Planen er at den smale og lave Seimsdalstunnelen (1515 meter lang) skal utvides til profil T10,5 med gang- og sykkelvei. De tilstøtende delene av fylkesvei 5633 skal også utbedres. Rundt 200 meter vei på Årdalsiden og 500 meter på den andre siden er inkludert i prosjektet.
Tilbudsfrist var 26. august, og disse seks entreprenørene har gitt pris på oppdraget:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Bertelsen & Garpestad | 205.075.663 |
Flage Maskin | 217.941.343 |
Kruse Smith Entreprenør | 234.664.859 |
Aurstad Tunnel | 239.950.899 |
Mesta | 242.521.699 |
Risa | 259.364.644 |
NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.
Seimsdalstunnelen ligger mellom Årdalstangen og Seimsdalen i Årdal kommune, innerst i Sognefjorden. Dermed blir det enda mer folksomt med tunnelarbeidere rundt Årdalsbygdene framover.
Øst for Øvre Årdal er arbeidet med Ljoteli-kontrakten på fylkesvei 53 godt i gang. Flage Maskin har denne jobben. Bertelsen & Garpestad mente de urettmessig ble avvist fra denne konkurransen, og tok tildelingen til Kofa tidligere i år. Her fikk firmaet ikke medhold.
I den omstridte saken om tre andre tunneloppgraderinger på fylkesvei 53 ved Årdalstangen har Bertelsen & Garpestad fått kontrakten etter at Vestland fylke snudde i denne saken i juli i år.
Og Seimsdalstunnelen er rett i nabolaget, på andre siden av Årdalstangen.
I konkurranseutlysingen er fristen for ferdigstillelse av Seimsdalstunnelen satt til 31. mars 2023.
E134: Nok en rettssak om forsinkede tunneler