PROSJEKTER

Betongen er borte på E6: Ferdig før tida, og 30 prosent rimeligere enn planlagt

Peab organiserte jobben på en svært effektiv måte.

Fra venstre regiondirektør John Landin i Peab, prosjektleder Åge Brudeseth, vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, byggeleder Jens Ivar Fjellhaug, prosjektleder i Peab Torfinn Dahl, statssekretær John-Ragnar Aarset og leder i transportselskapet Nortransport Per Jørgen Melnes markerte gjenåpningen av E6 nord for Gardermoen.
Fra venstre regiondirektør John Landin i Peab, prosjektleder Åge Brudeseth, vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, byggeleder Jens Ivar Fjellhaug, prosjektleder i Peab Torfinn Dahl, statssekretær John-Ragnar Aarset og leder i transportselskapet Nortransport Per Jørgen Melnes markerte gjenåpningen av E6 nord for Gardermoen. Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen
14. sep. 2020 - 12:06

Tidlig på morgenen mandag 14. september åpnet E6 nord for Gardermoen. Statssekretær John-Ragnar Aarset (H) deltok fra den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet.

Det skjer seks uker før tida, og prosjektet er 30 prosent rimeligere enn planlagt. Statens vegvesen og entreprenøren Peab Anlegg får skryt for arbeidet med å bytte ut det nedslitte betongdekket på E6 nord for Gardermoen.

E6 Ranheim-Værnes.
Les også

E6 Ranheim-Værnes: Kostnadssprekk på tre milliarder

Markert med kaffe og boller

Tidlig mandag morgen åpnet Statens vegvesen europaveien for trafikk i begge retninger etter en anleggsperiode på til sammen 11 måneder fordelt over to sommerhalvår. Det skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Gjenåpningen av E6-strekningen ble markert med boller og kaffe på en av overgangsbruene over E6 nord for Gardermoen. Under brua gikk E6 trafikken silkemykt på nylagt asfalt.

I tillegg til John-Ragnar Aarset i samferdselsdepartementet, var vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, avdelingsleder John Landin i Peab og daglig leder Per Jørgen Melnes i Nortransport til stede under åpningen. Ansatte i prosjektet fra Peab og Staten vegvesen var også på plass. Nortransport er en av storbrukerne av E6-strekningen, og får nå en bedre arbeidshverdag med bedre vei.

Entreprenører i midt-Norge kan vente seg nye veioppdrag til 50 millioner kroner i året.
Les også

Vegvesenet kommer med veioppdrag for inntil 300 millioner i Midt-Norge

33.000 tonn betong

I løpet av perioden har entreprenøren knust og kjørt bort 33.000 tonn betong. På det meste har 40 årsverk og 30 anleggsmaskiner vært i sving på E6-prosjektet.

Entreprenøren Peab har sammen med Vegvesenet hatt svært god framdrift gjennom anleggsperioden. Åpningen mandag skulle etter planen skjedd 30. oktober.

Byggeleder Jens Ivar Fjellhaug i Statens vegvesen forklarer den gode framdriften slik i pressemeldingen:

– Peab har organisert jobben på en svært effektiv måte. Med 22.000 biler i døgnet på andre siden sikringsblokkene, har entreprenøren rigget prosjektet slik at menn og maskiner har fått gjort jobben svært effektivt. Det har også vært et svært godt samarbeid mellom entreprenør og Vegvesenet i prosjektet, sier Fjellhaug.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avduket i desember en av nettstasjonene som Statens vegvesen bruker i byggingen av ny miljøgate i Gran sentrum. Dette gjøres tilnærmet utslippsfritt. Pilotprosjektet fikk midler i 2023, og fullføres før jul i 2024.
Les også

Vil bruke 58 millioner på utslippsfrie anleggsplasser

Skryt fra vegdirektøren

For vegdirektøren er det musikk i ørene når sluttkostnaden ser ut til å ende 60 millioner (tilsvarende 30 prosent), lavere enn prognosen på 202 millioner kroner i totale prosjektkostnader.

– Dette er et godt eksempel på et effektivt og økonomisk godt drevet veiprosjekt. E6 er en av våre viktigste veier, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

For den summen slipper E6-trafikken å kjøre 6,6 kilometer med den jernbanelignende dunkingen fra fugene mellom betongdekkeelementene fra 1989.

Peab startet arbeidet med å bytte ut de første 3,1 kilometerne i mai 2019 fra Jessheim Nord til Hauerseter. Runde to med nye 3,5 kilometer fra Hauerseter til Mogreina startet i mai 2020.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Tett trafikk på E18 gjennom Oslo ved innkjøringen til Festningstunnelen før videreføringen under Bjørvika/Operatunnelen ble åpnet.
Les også

Vegvesenet: Venter påskekø på disse stedene

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.