Tidlig på morgenen mandag 14. september åpnet E6 nord for Gardermoen. Statssekretær John-Ragnar Aarset (H) deltok fra den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet.
Det skjer seks uker før tida, og prosjektet er 30 prosent rimeligere enn planlagt. Statens vegvesen og entreprenøren Peab Anlegg får skryt for arbeidet med å bytte ut det nedslitte betongdekket på E6 nord for Gardermoen.
Italiensk firma er igjen blitt avvist fra Vegvesen-konkurranse
Markert med kaffe og boller
Tidlig mandag morgen åpnet Statens vegvesen europaveien for trafikk i begge retninger etter en anleggsperiode på til sammen 11 måneder fordelt over to sommerhalvår. Det skriver Vegvesenet i en pressemelding.
Gjenåpningen av E6-strekningen ble markert med boller og kaffe på en av overgangsbruene over E6 nord for Gardermoen. Under brua gikk E6 trafikken silkemykt på nylagt asfalt.
I tillegg til John-Ragnar Aarset i samferdselsdepartementet, var vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, avdelingsleder John Landin i Peab og daglig leder Per Jørgen Melnes i Nortransport til stede under åpningen. Ansatte i prosjektet fra Peab og Staten vegvesen var også på plass. Nortransport er en av storbrukerne av E6-strekningen, og får nå en bedre arbeidshverdag med bedre vei.
Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren
33.000 tonn betong
I løpet av perioden har entreprenøren knust og kjørt bort 33.000 tonn betong. På det meste har 40 årsverk og 30 anleggsmaskiner vært i sving på E6-prosjektet.
Entreprenøren Peab har sammen med Vegvesenet hatt svært god framdrift gjennom anleggsperioden. Åpningen mandag skulle etter planen skjedd 30. oktober.
Byggeleder Jens Ivar Fjellhaug i Statens vegvesen forklarer den gode framdriften slik i pressemeldingen:
– Peab har organisert jobben på en svært effektiv måte. Med 22.000 biler i døgnet på andre siden sikringsblokkene, har entreprenøren rigget prosjektet slik at menn og maskiner har fått gjort jobben svært effektivt. Det har også vært et svært godt samarbeid mellom entreprenør og Vegvesenet i prosjektet, sier Fjellhaug.
Skal bruke 400 mill. på nytt flyplasskryss på E10
Skryt fra vegdirektøren
For vegdirektøren er det musikk i ørene når sluttkostnaden ser ut til å ende 60 millioner (tilsvarende 30 prosent), lavere enn prognosen på 202 millioner kroner i totale prosjektkostnader.
– Dette er et godt eksempel på et effektivt og økonomisk godt drevet veiprosjekt. E6 er en av våre viktigste veier, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
For den summen slipper E6-trafikken å kjøre 6,6 kilometer med den jernbanelignende dunkingen fra fugene mellom betongdekkeelementene fra 1989.
Peab startet arbeidet med å bytte ut de første 3,1 kilometerne i mai 2019 fra Jessheim Nord til Hauerseter. Runde to med nye 3,5 kilometer fra Hauerseter til Mogreina startet i mai 2020.
Rykende uenige om gigantprosjekt – møtes i retten