Norge har sluttet seg til EUs regler som fastsetter grenser for hva biler kan slippe ut av blant annet CO₂. Klarer de ikke kravene, blir de ilagt overtredelsesgebyr. I praksis er dette en miljøbot.
Det er EU-kommisjonen i Brussel som overvåker dette. Reglene ble innført i 2019 og er et tiltak for å få ned utslippene fra transportsektoren. Biltrafikken er en av de store forurenserne. EU har vedtatt at det etter 2035 bare skal selges person- og varebiler som ikke slipper ut for eksempel CO₂.
Men inntil det skjer, strammes reglene for utslipp til.
Norges andel
Nå har EU-kommisjonen gått igjennom biltypene som ikke følger reglene. Den har funnet ut hvor mange biler som er registrert i de enkelte land innenfor EU/EØS-området. Regnestykket, som Energi og Klima har fått innsyn i, viser at Norge skal ha mer enn 9 millioner euro fra bilfabrikantene. Det betyr 110 millioner kroner med dagens kurs, skriver Utenriksdepartementet i et notat. Dette er en inntekt som Norge ikke har budsjettert med.
Norge snart klar til å innføre EUs karbontoll – Tolletaten trenger millionbeløp
Her kan du lese EU-reglene som Norge, Island og Liechtenstein har sluttet seg til gjennom EØS.
For personbiler er det fabrikantene Volkswagen, Suzuki, Subaru, Jaguar Landrover og Bentley som bryter EU-reglene. Når det gjelder varebiler er det SSangyong som er synderen.
Første gang – blir mindre
«Dette er første gang Norge er en del av den store fordelingen av overtredelsesgebyr som bilfabrikantene skal betale til EU/EFTA på grunn av manglende overholdelse av krav til utslipp av CO₂ fra person og varebiler,» skriver kommunikasjonsavdelingen i Samferdselsdepartementet i en e-post til Energi og Klima.
Norge får tildelt sin andel så lenge bilfabrikantene ikke overholder sine respektive krav.
Grunnlaget for overtredelsesgebyret beregnes basert på gjennomsnittlige CO₂-utslipp fra det samlede salget av nyregistrerte biler fra hver bilfabrikant det enkelte år.
Men dette er ikke en inntekt som finansminister Trygve Slagsvold Vedum kan regne med vil øke i årene som kommer, selv om utslippskravene strammes til.
«Det forventes av beløpet vil reduseres år for år etter hvert som salget av elbiler øker,» forklarer Samferdselsdepartementet.
Artikkelen er sampublisert med Energi og klima.
Betaler 1,1 milliarder for klimakvoter – vil ha midler i retur