– Vi ga bånn gass. Forskning og utviklig ble høyere prioritert. Det ser vi resultatene av nå, sier konsernsjef Svein Richard Brandtzæg i Hydro til Teknisk Ukeblad.
Forskningen har gitt resultater på flere områder. På Karmøy skal Hydro bygge et pilotanlegg for framstilling av aluminium med langt lavere energibruk, den såkalte Hal4e-teknologien.
Firedobler
I Tyskland går produksjonen av en ny legering for bilindustrien for fulle mugger. Etterspørselen er større enn Hydro klarer å dekke.
– Vi satset på utvikling av en aluminiumslegering som gjør bilprodusenten i stand til å produsere sidepaneler i ett stykke. Nå bygger vi ut og firedobler produksjonskapasiteten ved valseverkene i Tyskland, sier Brandtzæg.
Bilindustrien vil ha letter biler. Hydro har bidratt til å slanke Range Rover Sport med 925 kilo fra 2010 til 2014.
I USA er Ford i gang med å erstatte stål med aluminium i den populære Ford F 150-modellen. Fra 2014 til 2015 er modellen slanket med 317 kilo.
Les om bedriften som trosser oljenedgangen: Har tidoblet ordreboka
Rekordresultat
Hydro presenterte i dag et rekordartet resultat for årets første tre måneder med et overskudd på 3,2 milliarder kroner før finansposter og skatt. Det er opp fra 2,8 milliarder kroner i fjerde kvart i fjor. Omsetningen var på 23,2 milliarder kroner, opp fra 21,6 siste kvartal i fjor.
Brandtzæg ser ikke så mange skjær i sjøen framover. Noe usikkerhet er det rundt produksjonskapasiteten i Kina og eventuelt dumping av priser for å øke deres eksport. Hydro ser imidlertid fortsatt vekst i verdens etterspørsel etter aluminium.
Brandtzæg tror det europeiske markedet vil etterspørre mer og mer aluminium til bygningsindustrien.
– Bygninger står for 40 prosent av energibruken i Europa. Skal den ned, er aluminium en del av løsningen. I USA er det allerede skjedd en dreining, sier han.
Les også: Flere nye fjorder kan få batteriferger
Pilot-støtte
Planen for pilotprosjektet med 60 elektrolyseceller med Hal4e-teknologien på Karmøy går framover. Enova-støtten på 1,55 milliarder kroner til det langt mer energi- og miljøvennlige framstillingsteknologien er godkjent av EØS-organet ESA.
Multiconsult er hyret innfor prosjektering av rivningsarbeid, ny elektrolysehall, likerettere og transformatorstasjoner, kraftdistribusjon, infrastruktur og hjelpesystemer.
Hydros styre har godtatt en investering på 3,9 milliarder kroner, inkludert Enova-støtten. Energikontraktene mangler fortsatt.
– I løpet av 2016 vil vi ta endelig beslutning om å sette i gang bygging. Vi trenger årlig 1 TWh, men vi er ikke i mål med de langsiktige kraftkontraktene, sier Brandtzæg.
Les også: Verdens største jetmotor får 3D-printet komponent
Patentert sortering
Hydro har også sikret seg en patentert teknologi for sortering av aluminiumsskrap. Brandtzæg vil ikke si hvor mye Hydro har betalt for WMR Recycling GmbH (WMR) i Dormagen, Tyskland, men lovpriser teknologien.
– Det er verdens mest avanserte teknologi, blant annet basert på røntgen, for å sortere skapet. Det gjør at vi får mer og bedre kvalitet på aluminiumen vi sorterer, sier Brandtzæg.
Anlegget i Dormagen sorterer 36.000 tonn forbrukerskrap årlig. Det leveres nå til Hydros produksjonsanlegg for resirkulert aluminium i Europa. Hydros nye anlegg for resirkulering av drikkebokser, som planlegges i Neuss, rett i nærheten av Dormagen, vil benytte flere av teknologielementene som WMR-anlegget bygger på.
– Vi vil ta i bruk teknologien på våre to resirkuleringsanlegg i USA og våre seks i Europa. Når vi vet at det kreves kun 5 % av energien å smelte om resirkulert aluminium, er økt bruk av skrapaluminium viktig for oss i vårt mål om å bli klimanøytral i 2020, sier Brandtzæg.
Les også: Kremen av norsk forsvarsindustri og båtbygging har gått sammen. Dette er resultatet
Gjenbruk
Han sier at resirkulering av aluminium blir viktigere i framtida. 75 prosent av all primæraluminium produsert, er fortsatt ute i markedet.
In 2014 resirkulerte Hydro nærmere 1.1 million tonn aluminium, og spilte derfor en betydelig rolle i den globale resirkuleringsindustrien.
I HAL4e skal Hydro presse grensen for energiforbruk ned til 12,3 kilowattimer per kilo produsert aluminium (kWh/kilo), samtidig som produktiviteten ved cellen holdes på et veldig høyt nivå.
Teknologien er utviklet og testes i Årdal.
Karmøy-start 2017
I det planlagte pilotanlegget på Karmøy vil produksjonskapasiteten bli om lag 75.000 tonn aluminium. Til sammenligning produseres det i dag 190.000 tonn på anlegget. Går alt etter planen, kan piloten for HAL4e-teknologien være på plass i 2017.
Hydro vil også teste en versjon av teknologien, hvor målet er å komme helt ned til 11,5 kWh/kg.
I dag ligger verdensgjennomsnittet i overkant av 14 kilowattimer per kilo produsert, med en strømtetthet, og dermed produktivitet, som er mye lavere enn den som Hydro jobber med å realisere. CO2-utslippene skal samtidig ned til omtrent 1,5 tonn per tonn aluminium.