ASFALT

BMO er først i Norge med farget mykasfalt

BMO Entreprenør har inngått avtale med svenske Duo Asfalt, og blir første leverandør i Norge av farget mykasfalt.

Farget støpeasfalt lages ved hjelp av en blank bitumen som tilsettes farge.
Farget støpeasfalt lages ved hjelp av en blank bitumen som tilsettes farge.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
3. juli 2020 - 12:48

Det er økende etterspørsel for et miljøvennlig og slitesterkt produkt med tilnærmet ubegrensede bruksområder som dekke, som har ført frem til det norsk-svenske samarbeidet, ifølge en pressemelding fra BMO Entreprenør.

Støpeasfalt brukes blant annet mye i parkeringshus, fordi den er hardere og mer slitesterk enn vanlig asfalt. <i>Foto:  Tomas Jansohn</i>
Støpeasfalt brukes blant annet mye i parkeringshus, fordi den er hardere og mer slitesterk enn vanlig asfalt. Foto:  Tomas Jansohn

Støpeasfalt er et miljøvennlig produkt som avgir lite svevestøv. Asfalten er derfor godt egnet til bruk i områder med store trafikale påkjenninger over lang tid.

– Blant annet i kryss hvor myke trafikanter, biler og skinnegående transportsystemer møtes og utsetter områder for store slitasje kan man forvente en levetid opp mot og 15 år,  og i parkeringshus så mye som 30 år uten spesielt vedlikehold. Produktet er også 100% resirkulerbart, forteller Bent Asbjørnhus som er avdelingsleder Rehab i BMO.

Gamle Smestad transformatorstasjon ligger i Noreveien 24 og 26.
Les også

Slo alarm etter befaring på historisk transformator­stasjon

Norge i grønt, rødt og grått

Farget mykasfalt lages på en blank bitumen som tilsettes ønsket farge. <i>Foto:  Tomas Jansohn</i>
Farget mykasfalt lages på en blank bitumen som tilsettes ønsket farge. Foto:  Tomas Jansohn

Farget mykasfalt lages på en blank bitumen som tilsettes ønsket farge. Asfalten leveres blant annet i grønt, rødt og grått, og produktene kan for eksempel brukes i forbindelse med grøntområder i byer og tettsteder, og skape helhet i områder med mye infrastruktur og bebyggelse.

I et marked med økende krav til høyere miljøstandard bidrar produktet til å redusere behov for belysning blant annet i parkeringshus ved å naturlig øke av lys og fungere som et støydempende underlag. Den store slitestyrken gjør også produktet godt egnet for bruk i industribygg, eller andre områder med stor trafikk, mener BMO.

Reisetiden med kollektivt til Gløshaugen og NTNU oppleves i dag som 2,65 ganger lenger enn reisetiden for bil, ifølge transportforskerne i TØI. I 2019 var det tilsvarende tallet «bare» 1,93.
Les også

Rapport: NTNU er kollektiv-versting

Spesialisert seg på rehabilitering

BMO Entreprenør er et landsomfattende, og har blant annet etablert seg som en av landets største aktører innen rehabilitering av bruer, kaianlegg, damanlegg og andre betong- og stålkonstruksjoner.

– Vi har noen av landets mest erfarne og faglig sterke prosjektledere og egne lag med spesialkompetanse for legging av membran og mykasfalt med en produksjonseffektivitet på oppptil 2000 kvadratmeter per dag etter valgt produkt. Vår kompetanse gjør oss til en sikker aktør innenfor membran på bruer og støpeasfalt i bygg med stor trafikkpåkjenning, forteller Bent Asbjørnhus.

Kongeskipet Norge på vei til Geiranger og bryllupsfeiring siste helgen i august 2024. Fra 2026 kan ikke KS Norge seile inn i verdensarfjordene ved bruk av diesel.
Les også

Forbudt for kongeskipet – tillater store cruiseskip

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.