Vegvesenet skal inngå en rammeavtale for bruvedlikehold på riksveiene i Oslo og i de gamle fylkene Østfold og Akershus. Fra og med 2022 vil kontrakten også gjelde for riksveiene i Innlandet samt gamle Buskerud.
Statens vegvesen planlegger å inngå avtale med inntil fire entreprenører.
Rammeavtalen består av oppgaver av varierende omfang og kostnad, og tildelingen fungerer forskjellig for større og mindre oppdrag. Grensen mellom stort og lite oppdrag er satt ved en million kroner i antatt entreprisekostnad eks. mva. Hovedregelen er at mindre oppdrag gis gjennom direktetildeling, mens større oppdrag tildeles gjennom
minikonkurranser. Oppdrag på over en million kroner kan også bli direktetildelt, men da må det være spesielle grunner, som for eksempel hasteoppdrag og strakstiltak.
Anslått omfang for hele avtalen i 2021 er mellom 30 og 50 millioner kroner eks. mva. Deretter er årlig omfang antatt å ligge på mellom 60 og 120 millioner kroner eks. mva. Totalt anslag for hele rammeavtalen over fire år blir dermed på mellom 210 og 410 millioner kroner, men det er stor usikkerhet knyttet til anslagene.
Arbeidene omfatter blant annet (for å nevne noe):
- Betongrehabilitering og nye betongarbeider
- Reparere og skifte ut rekkverk og montere nye
- Sveise bærekonstruksjoner og skifte ut deler
- Trekonstruksjoner: Kontroll av spennkraft og etteroppspenning av tverrstag
- Overflatebehandle stål og betong
- Fjerne gamle og montere nye drensrør
- Reparere fuger og fugeterskler, samt skifte ut asfaltfuger
- Skifte ut membran og slitelag
Arbeidene skal foregå i nærmere to år, fra kontrakt er inngått til kontrakten utløper ved årsskiftet 2022/23. Vegvesenet og entreprenør kan før det bli enige om å forlenge kontrakten i ytterligere to år på samme vilkår, altså en gjensidig opsjon.
Vegvesenet holder tilbudskonferanse 12. januar, og frist for å gi tilbud er 28. januar 2021.
Vegvesenet: Har aldri sett denne typen skade på en så ny bru