Bybrua i Stavanger har et hovedspenn er på 185 meter og en samlet lengde er 1067 meter. Brua var Norges eneste skråkabelbru som ble åpnet før 1990-tallet, og er bygget etter fritt «frambygg-bru»-prinsippet.
I dag er brua en del av fylkesveinettet i og rundt Stavanger, nærmere bestemt fylkesvei 4566, og det er Rogaland fylkeskommune som nå har lyst ut oppdraget som omfatter overflatebehandling av alt av ståloverflater, reparasjon av betongskader og utskifting av membraner i brudekket.

Her koster fem kilometer ny vei en tredjedel av vanlig pris


Omfattende oppdrag
Det skal utføres overflatebehandling av flere stålelementer som bærekabler og stålkasse
samt utskifting av system for vannhåndtering og utskifting av detaljer som vindavstivere,
bolter, festedetaljer, sluker og rister.
Det skal også utføres noen reparasjonsarbeider på landkar i betong og vedlikeholdsarbeider med fugekonstruksjoner. Arbeidet vil også bestå i utforming av beskrivelser for gjennomføring og vurdering av risiko for HMS og YM for
alle arbeider. Eksempelvis arbeider tilknyttet overflatebehandling, bærekabler og utskifting av system for vannhåndtering.
Mange kvadratmeter overflatebehandling
I mengder oppsummeres dette slik i anbudsutlysingen:
1. Bærekabler full / punktvis overflatebehandling: tot. 990 kvm
2. Inspeksjon, utskifting og punktvis vedlikeholdsarbeider innvendig stålkasse: 800 kvm
3. Inspeksjon og full overflatebehandling underside stålkasse: 5.450 kvm
Oppdraget skal gjennomføres mens trafikken skal gå på bru. Trafikkmengden oppgis til ÅDT 7 835.
Frist for ferdigstillelse er: 15.12.2023
Tilbudsfrist for interesserte entreprenører er Onsdag 8. mars.

Dovrebanen blir trolig stengt i over en måned til: – Jobber så fort vi kan