En såkalt hyperkraft er noe som er overlegen sin samtid på alle områder. Og det er nettopp fra dette at australske Hyperpower har avledet navnet sitt. Produsenten mener at deres QFM-360-X er en maskin som vil kunne dominere omgivelsene.
Til tross for den kompakte dimensjonen på 43 cm i diameter, har den elektriske maskinen en betydelig maksimal effekt: En hel MW, som tilsvarer 1360 hestekrefter, er utviklet for å takle ambisjonene.
Systemet er skalerbart, og i følge selskapet kan opptil ti enheter monteres på en aksel. Bakgrunnen for det siste, er motoren også er tenkt anvendt utenfor bilindustrien, som på trikker eller muligens en Hyperloop.

Kinas «kunstige sol» slår rekorder
0-200 km/t på 0,8 sekunder?
– Det er en viktig milepæl for teamet vårt når prototypen i X-serien nå går i produksjon, sier grunnlegger Michael Fragomeni.
For å vise verden hva maskinen er i stand til, har Hyperpower bygget en elektrisk dragracer med fire motorer. De oppgitte spesifikasjonene er helt ville: Den maksimale effekten skal være rundt 5000 hestekrefter, som tilsvarer 3,6 megawatt, og akselerasjonen 0-200 km/t skal teoretisk (uten hensyn til friksjon, red. anm.) kunne gjøres på 0,8 sekunder.
Etter 2,9 sekunder mener produsenten at bilen skal kjøre i 400 km/t og 3,7 sekunder etter start skal den komme opp i 530 km/t.
I løpet av denne reisen vil den stakkars sjåføren måtte tåle maks 7,3 G ved full akselerasjon og 6,2 G ved bremsing.
- Les også: Slik virker elbilmotoren
Vil sette fartsrekord
Målet er å slå en hel haug med verdensrekorder, inkludert fartsrekorden for elbiler. Dette betyr at de må opp i minst 518 km/t.


Det gjenstår å se om Hyperpowers teknologi vil bli den suksessen som Michael Fragomeni håper på, og hvor langt unna praksis er teori. Nøyaktig når det kan være snakk om å prøve å slå verdensrekorder, er ikke annonsert.
Denne saken ble først publisert på nyteknik.se

Skal bruke 400 mill. på nytt flyplasskryss på E10