Statens vegvesen melder at de har funnet penger til en etterlengtet utbygging nord i Nordland.
Tvinger seg fram
Dagens veiløsning, der adkomsten til lufthavna på Evenes møter E10 mellom Harstad og Narvik, er trafikkfarlig.



Krysset er uoversiktlig. Det takler ikke dagens trafikk, og ikke den forventede trafikkøkningen rundt Norges nye framskutte kampflybase som er under bygging.
– Vi er veldig glad for at vi nå kan komme i gang med denne viktige jobben som betyr mye for alle som ferdes i dette området, sier utbyggingsdirektør i nord, Stein Johnny Johansen, i en pressemelding.
Kostnadene for veiprosjektet inkludert planlegging, grunnerverv, utbyggingskostnader om mva. er beregnet til mellom 350 og 400 millioner 2024-kroner.
Kontrakten lyses ut neste år
Planen er å lyse ut anbudskonkurransen før sommerferien 2025. Prosjektet lyses ut som en totalentreprise med forhandlinger.
Målet er at selve utbyggingen kan starte tidlig i 2026. Det nye flyplasskrysset skal stå ferdig i 2028.

Forskere: Hydrogen og batterier avgjørende for nullutslipp i tungtransport