De ombygde båtene skal settes inn på Bergen-Askøy-ruta (Kleppestø-Strandkaien). Frekvensen økes når det blir to båter i stedet for en på ruta fra 2025. Hver båt har pass til 275 personer.
En ny hurtigbåt er bestilt fra Brødrene Aa for å trafikkere Nordhordlandsruta, det vil si Knarvik-Frekhaug-Strandkaien i Bergen. Begge kontraktene har en varighet på 15 år. Fjord 1 skal bygge ut ladeanlegg med effekt på 4.000 kW på Knarvik og Askøy.
Fjord1 har kjøpt to fartøy fra Kystekspressen. Disse fartøyene vil gjennomgå omfattende ombygging fra konvensjonelle framdriftssystemer til et nytt nullutslipp-fremdriftssystem, med en effekt på 2.200 kW.
Brødrene Aa, som er spesialister på karbonfiber, skal stå for ombyggingen samt et nybygg med Aero-design til Nordhordlandsruta.
Katamaranen skal ha lavutslipps framdriftssystem på totalt 3.000 kW med plass til 199 passasjerer.
Vestland og Telemark
Fjord 1 har kontrakt med Vestland fylkeskommune for de to rutene og gjelder fra 1. januar 2025 – 2040.
Brunvoll med datterselskapet Brunvol Mar-El i Telemark er valgt av Brødrene Aa som systemintegrator og leverandør av elektriske framdriftssytemer til alle tre hurtigbåtene.
Brunvoll-leveransen inkluderer DC-tavler, elektriske motorer, omformere og ladesystemer.
Alle komponentene vil bli integrert i Brunvoll Mar-El sitt fremdrifts- og energistyringssystem. Skipene vil være utstyrt med Brunvoll Lightweight Power System.
Snuoperasjon fra regjeringen: – Et svik mot næringen