For knappe to år siden fikk det nederlandske rederiet Anthony Veder overlevert skipet Coral Anthelia.
Skipet er spesialbygget for transport av nedkjølt gass, etylen- og naturgass (LNG).
Diesel til gass
Skipet, med plass til 6.500 kubikkmeter gass, ble levert med en konvensjonell seks-sylindret MaK M43C-dieselmotor.
Høsten 2014 ble skipet leid ut til Skangass, som skal bruke det til LNG-transport og gassbunkring, det vil si drivstoffylling fra sjøsiden til skip med gassmotor.
Bunkringsoppgavene skal fra februar 2017 utføres med en spesialbygget LNG-bunkringsfartøy som nå er kontrahert.
Det skal operere innenfor ECA-området (emission control areas) i Nordsjøen og Østersjøen. En måte å møte utslippskravene for svovel (maks 0,1 prosent), er å bruke gass som drivstoff.
Les også: Norge har ledet an på LNG-skip. Nå kommer verden etter
![Coral Energy seiler med flytende, nedkjølt naturgass (LNG) for norske Skangass.](https://images.gfx.no/580x/1662/1662077/1200038509.jpg)
Nesten ny MaK
Rederiet ville ikke bytte ut den halvannet år gamle motoren og fikk MaK-leverandør og fabrikant med på å bygge om motoren til en kombinert gass- og dieselmotor, dual fuel.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Dermed kan skipet "spise av lasten", det vil si nyttiggjøre seg gassen som koker av.
Oppgaven viste seg å være svært utfordrende, skrive rederiet i en pressemelding.
Løsningen ble tett samarbeid mellom Anthony Veder, verftet Damen Shiprepair Rotterdam (Van Brink shipyard), Bolier (MaK-forhandler), Croon Elektrotechniek (elektrokontraktør), Leemberg (rørinstallasjon) og Eekels (skipsautomasjon).
Til tross for kompleksitet og utfordringer, ble ombyggingen gjort unna på litt under fem uker, skriver rederiet i en pressemelding.
Les også: Skrogvinge sparer 30 prosent drivstoff
Gass-spesialister
Nederlandske Anthony Veder har spesialisert seg på spesialskip for frakt av petrokjemiske gasser (propylen, etylen, butan, vinylklorid), flytende petroleumsgasser (LPG), naturgass (LNG), ammoniakk og CO2.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Kyoto Group og Schneider Electric inngår intensjonsavtale – skal elektrifisere industrien sammen](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826421/Ronny_Micaelsen_1600x900.jpg)
Fra før har Anthony Veder Coral Energy i flåten. Det er spesialutviklet og tilpasset norske Skangass sine behov.
Skangass leier LNG-tankeren på 15.000 m³ til å frakte LNG mellom Risavika ved Stavanger, Øra i Fredrikstad og Nynäshamn i Sverige. Skipet er altså dobbelt så stort som Coral Anthelia.
Coral Energy ble levert med en dual fuel-motor, det vil si som kan gå på gass eller marine oljer, eller en blanding. Coral Energy har isklasse ICE 1A for å kunne gå i nordlige farvann med inntil 0,8 meter tjukk is.
Les flere nyheter om flytende naturgass (LNG).