Med andre ord: Riksveg 83-prosjektet S1, Kanebogen-Margrethe Jørgensens veg.
– Det blir en krevende utbygging både for oss, entreprenøren og ikke minst for byens innbyggere. Men det er godt å være i gang med siste del av denne bypakken, sier direktør for utbygging i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik i en pressemelding.
For entreprenøren fra Lillehammer er dette et stort prosjekt i et nytt geografisk område, noe som gjør prosjektet ekstra spennende for dem.
– Vi starter opp i begynnelsen av mars, men tilrigging starter vi med i midten av februar, så de første maskinene vil komme da. Vi i ledelsen er allerede i byen for å se på kontor, rigg, bo fasiliteter og for å gjøre oss mer kjent i Harstad, sier daglig leder i Anlegg Øst Entreprenør, Trond Musdalslien.
Den nye strekningen består blant annet av to rundkjøringer, en påkjøringsrampe, og sykkelveg med fortau langs riksveg 83. Anlegg Øst skal bygge det hele for drøye 330 millioner kroner (331.198.909 kroner) pluss moms.
Totalkostnad for prosjektet er medregnet moms, grunnerverv, prosjektering, planlegging og usikkerhet, beregnet til 520 millioner kroner (2021-kroner).
Gjør vekst mulig
Prosjektet skal gi Harstad en ny framtidsrettet innfartsåre som også sikrer byens muligheter for befolkningsvekst og styrking av næringslivet. Bedre trafikkavvikling vil blant annet gjøre det mulig å bygge skole, boliger og utvikle næringsarealene langs denne delen av riksvei 83, heter det i meldingen.
Harstadpakken er et fellesprosjekt mellom Harstad kommune, Troms og Finnmark fylkeskommune og Statens vegvesen.
Trafikkavviklingen blir særlig krevende. ÅDT er på om lag 17.500 kjøretøy for riksvei 83 ved Harstad.
I byggerioden vil riksveien i perioder bli stengt i dager og uker for nødvendig ombygging. Da må trafikken dirigeres om og til flere av byens mindre gater. Hastigheten må ned og omkjøringen vil ha langt mindre kapasitet enn dagens riksvei.
Støtte til fem hydrogenprosjekter: – Jeg blir helt rørt