Kontrakten omfatter rehabilitering av teknisk anlegg, vifter, lysarmaturene og forlengelse av tunnelen mot nord med en 150 meter lang kulvert, slik at den får tilpasset geometrien mot eksisterende vei.
– Vi håper denne jobben kan bidra til at entreprenørbransjen har oppdrag i en vanskelig tid, sier prosjektleder Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen i en melding fra etaten.
Det skal bygges et nytt teknisk bygg i sør, og en nedgravd voll mot Eiganes kolonihage.
Skal bruke én mrd. for å frakte 5 prosent mer gods per tog
Nødløp til Eiganestunnelen
– Det blir også ferdigstilt en nødgjennomgang ned til Eiganestunnelen. Den er ferdig sprengt fra Eiganestunnelen, men nå skal den ferdigstilles fra Byhaugtunnelen. Det gjør at sikkerheten for brukerne blir ivaretatt, sier Eiterjord.
Arbeidet er planlagt med oppstart i oktober, og byggetiden er estimert til 15 måneder.
– Det betyr at Byhaugtunnelen blir stengt i denne perioden, med omkjøring via Eiganestunnelen, sier Eiterjord.
Kontraktsformen er utførselsentreprise med prekvalifisering og forhandling. Tilbudsfristen er 16. juni.
Slo alarm etter «Hans» – nå kan skadene bli like store