– Jeg er veldig fornøyd med konkurransen. Vi fikk inn fem tilbud og mange av aktørene var lokale, sier prosjektleder Ole Kristian Birkeland i Statens vegvesen i en pressemelding.
Busengdal leverte det beste tilbudet, og etter at opsjoner er avklart er kontraktsummen på 33,3 millioner kroner eks. mva.
– Det har vært et mål for oss å være en del av Bypakke Ålesund. Nå gleder vi oss til å ta fatt på oppgaven, sier daglig leder Rolf Anders Håberg i Busengdal i meldingen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Busengdal planlegger å starte opp arbeidet i slutten av oktober, og skal være ferdige til sommeren 2023.
Denne forberedende entreprisen skal legge til rette for den store tunnelentreprisen, og dette er noe av det som skal gjøres:
- Sprengning og utlasting av forskjæring til Lerstadtunnelen
- Tørrmur langs forskjæring
- Omlegging av lokalveier
- Støyskjerming
Ny E136 mellom Breivika og Lerstad er en del av Bypakke Ålesund. Statens vegvesen jobber med detaljprosjektering av hovedentreprisen på strekningen, og den skal etter planen utlyses i mars 2023.
![Så snart telen er ute av bakken kan årets asfaltsesong starte. I år planlegger Statens vegvesen å legge asfalt til en verdi av cirka 1100 millioner kroner på riks- og europaveiene.](https://images.gfx.no/130x87/2775/2775381/76785c08-6e27-412b-b03a-4f49e65d9e93.jpg)
Disse strekningene får ny asfalt