– Jeg er veldig fornøyd med konkurransen. Vi fikk inn fem tilbud og mange av aktørene var lokale, sier prosjektleder Ole Kristian Birkeland i Statens vegvesen i en pressemelding.
Busengdal leverte det beste tilbudet, og etter at opsjoner er avklart er kontraktsummen på 33,3 millioner kroner eks. mva.
– Det har vært et mål for oss å være en del av Bypakke Ålesund. Nå gleder vi oss til å ta fatt på oppgaven, sier daglig leder Rolf Anders Håberg i Busengdal i meldingen.
Busengdal planlegger å starte opp arbeidet i slutten av oktober, og skal være ferdige til sommeren 2023.
Denne forberedende entreprisen skal legge til rette for den store tunnelentreprisen, og dette er noe av det som skal gjøres:
- Sprengning og utlasting av forskjæring til Lerstadtunnelen
- Tørrmur langs forskjæring
- Omlegging av lokalveier
- Støyskjerming
Ny E136 mellom Breivika og Lerstad er en del av Bypakke Ålesund. Statens vegvesen jobber med detaljprosjektering av hovedentreprisen på strekningen, og den skal etter planen utlyses i mars 2023.
Rapport: Bru som forårsaket dødsulykke var ikke dimensjonert for å tåle påkjørsel