På E136 ved Moa skal det anlegges to nye bussholdeplasser. Det er en del av Bypakke Ålesund.
De to holdeplassene vil erstatte bybussens ankomster og avganger fra dagens kollektivterminal. Grøntarealet mellom veien og gang- og sykkelveien skal erstattes med busslomme. Gang- og sykkelveien vil da dele areal med plattformen for holdeplassen.
Plattformene blir noe høyere enn dagens gang- og sykkelvei. Overflaten skal derfor erstattes med granittheller og asfalt, og det legges gatevarme. Gangfeltene flyttes litt i forhold til dagens plassering, og i det ene gangfeltet skal det krysses med fjernvarmerør.
ÅDT på E136 er her rundt 16.500. Alt arbeid som hefter trafikken på E136 må gjennomføres mellom klokka 21 og 07. Det er mange myke trafikanter i området. Entreprenøren må ta hensyn til dette i planlegging og prising av kontraktsarbeidet.
Det er ganske gode omkjøringsmuligheter for E136 via Langelandsvegen, men den kan kun brukes om natten. Men: Det kan planlegges for vekselsvis stenging av de to gang- og sykkelveiene langs E136.
Noen av mengdene i prosjektet (cirkatall):
- 1000 m3 jordmasser skal erstattes med blant annet bærelag.
- 400 meter ny kantstein. 500 meter kantstein skal gjenbrukes.
- 600 m2 betong- og granittheller
- 320 tonn asfalt
- Tre store leskur og et leskur for sykkelparkering
Frist for ferdigstillelse er 16. desember.
Tilbudskonferanse holdes på Moa trafikkterminal 24. mai, og tilbudsfrist er 14. juni.
Omstridt støvel pensjoneres – sjekk hva nabolandene våre bruker