Oslos byrådspartier Ap, SV og MDG har kommet til enighet om t-baneprosjektet Fornebubanen.
Etter en noe dyster introduksjon om bratt økende byggekostnader og krig, kom byrådsleder Raymond Johansen til hovedpoenget:
– Jeg er glad for at vi kan si at Fornebubanen kan bygges, erklærte han under kveldens pressekonferanse i Oslo rådhus.
– Obos tok på seg ledertrøya
En viktig årsak er at grunneierne i prosjektet har kommet på banen med villighetserklæringer som skal gi et samlet bidrag på 2,1 milliarder kroner. Om lag 1,3 milliarder er fra Oslo, 0,7 milliarder er fra Viken.
– Jeg vil særlig rose Obos for pådriverrollen de har hatt for å samle grunneierne, sa Johansen.
– Grunneierne vil betale en vesentlig del av Fornebubanen, men de vil også få en voldsom gevinst, understreket han.
Selvaag bolig, som skal bygge 1.800 boliger på Fornebu, har vært mindre entusiastiske til å øke sitt bidrag til prosjektet.
Busskaos-løsning ikke klar før til våren
– Har dere fått Selvaag til å bidra nå?
– Nå skal ikke jeg henge ut noen, men jeg tror kanskje ikke de har vært fremst i køen. Obos tok på seg den gule ledertrøya og samlet mange, sier Johansen til TU.
Snudde om på regnestykket - nå må Viken betale
Mens Oslo MDG har holdt fast ved støtten til banen, fikk den seneste kostnadsestimat-sprekken på 4,7 milliarder Oslo SV og Oslo Ap til å gå i tenkeboksen.
Ap endte med å stille seks krav for å kunne si ja til prosjektet. De gikk i stor grad ut på at Viken, Bærum og grunneiere måtte bidra til en større del av finansieringen av prosjektet, samt at Majorstua stasjon må bygges ut.
Kravene ble i stor grad fastholdt under dagens pressekonferanse. Majorstua stasjon må bygges ut, og Viken må bidra med en større prosentandel av utbyggingskostnadene.
Togavsporing på Nordlandsbanen: Lokføreren døde og flere ble skadet
Opprinnelig var kostnadene fordelt med 47 prosent på Viken og 53 prosent på Oslo. Nye beregninger fra Fornebubanen viser derimot en annen fordeling.
– Det må jo de bestemme
Ifølge de foreløpige beregningene vil hele 57 prosent av anlegget tilfalle Viken mens 43 prosent tilfaller Oslo.
Viken vil dermed måtte betale mer, helt i tråd med den opprinnelige avtalen, ifølge byrådet.
På TUs spørsmål om hvor sikker Johansen er på at Viken vil gå med på den nye fordelingen, svarer byrådslederen at beregningen stammer fra Fornebubanen. Han understreker at etaten er en objektiv part.
– Er det ingenting ved regnestykket som Viken kan protestere på?
Han drar på det.
– Det må jo de bestemme.
Det skal etter planen skje i neste uke, når Fornebubanen skal opp til behandling i Viken fylkeskommune.
«Vet» at Fornebubanen er ute av regjeringens budsjett
Bærum Høyre er blant dem som har ment at Oslo Ap må be sin egen regjering bidra med finansiering av Fornebubanen. I listen over Aps seks Fornebubane-krav glimret staten med sitt fravær.
For tiden forhandler regjeringen med SV om revidert statsbudsjett på overtid.
– Har du troa på økt støtte til Fornebubanen i revidert statsbudsjett?
– Nei. Jeg tror ikke de kommer til å berøre det temaet. Eller det vet jeg at de ikke skal gjøre, sier Johansen.
– Det har ikke vært et tema der, for det kom litt seint inn. Men det er mye andre bra temaer der, sier han og gliser.
– Det eneste som er sikkert, er at dette prosjektet ikke kommer til å stå ferdig neste år. Så det blir store anledninger til å gå i diskusjon med staten om å finansiere dette senere også.
Skyskrapere på Majorstuen?
For å få høyest mulig bidrag fra utbyggere og god utnyttelse av Fornebubanen, har spesielt Oslo-byrådet ønsket en relativt høy grad av fortetting rundt stasjonene.
– Hvor mye tettere og høyere er det nå snakk om å bygge? Blir det Oslo S-tilstander på Fornebu eller Majorstuen?
– Nei nei nei nei. Folk skal ønske å bo der og, sier Johansen.
Eventuelle forslag om ekstra etasjer må diskuteres med planmyndighetene, understreker han.
– Men da må også utbygger være villig til å betale mer penger i grunneierbdrag.
Soga om Fornebubanen
Det har flere ganger blitt luftet forslag om å droppe Vækerø stasjon i Oslo vest for å spare penger.
– Henger Vækerø fortsatt i en tynn tråd?
– Når vi bygger en bane til mange penger, må vi sørge for at det er folk der. Jeg tror vi skal beholde de stasjonene som er der, sier Johansen, men legger til:
– Så tror jeg ikke siste kapittel er skrevet i soga om Fornebubanen.
Forsker på cellenes avfallshåndtering: – Kan føre til endringer som i neste omgang fremmer kreft