I løpet av en uke kan skipet være tatt av grunn og lagt til kai i nærheten for videre tetting.
Fredag ettermiddag var skipet tømt for 70-80 tonn bunkersolje.
Skipet hadde ca 265 kubikkmeter tungolje (av typen IF 380) og ca 65 tonn diesel om bord da det grunnstøtte.
Tre skadde tanker
Det er fire drivstofftanker med bunkersolje og to tanker med dieselolje om bord. Bare de tre punkterte tankene blir tømt. De inneholdt ca. 210 tonn bunkersolje.
Ni av de 165 containerne som var på skipet er nå løftet av. De resterende 156 blir værende om bord.
Litt vel lett
– Vi sliter faktisk med å holde vekta på skipet. Blir det for lett, kan det flyte av ukontrollert. De ni containerne måtte av for å komme til bunkerstankene, sier prosjektleder for Kystverket, Hans Petter Mortensholm, til Teknisk Ukeblad.
Han tror at skipet kan tas kontrollert av grunnen i løpet av fire til seks dager, i verste fall først om en uke.
Les også: Slik skal Celina berges
Hot tapping
Buksér og Berging er leid inn av det tyske rederiet Klingenberg Bereederung til å berge skipet.
De har boret seg inn i drivstofftankene, såkalt "hot tapping" og tømmer dem. Vanntrykket fra hull i skroget presser oljen opp.
– Vi har heldigvis ikke hatt noe utslipp. Forhåpentlig skal vi klare å fløte skipet av uten at det kommer noe av betydning ut, slik vi gjorde med Godafoss i fjor, sier Mortensholm.
Treplugger og magnetmater er brukt til foreløpig tetting. Alle hull i skroget er ikke tettet, men områdene med hull er avgrenset og oppdriften god nok til få skipet til kai.
Sakte slep
Kystverket opprettholder høy beredskap.
Skipet vil bli slept med maks 1 knops fart til en kai i nærheten. Den lave farten skal hindre at det oppstår undertrykk som kan suge ut olje.
– Det vil alltid ligge olje gjemt i deler av konstruksjonen, men vi skal klare å håndtere det underveis, sier han.
Navigasjonsfeil
Det 123 meter lange skipet på 8.350 bruttotonn gikk i 10 knop da det grunnstøtte. Celina gikk på grunn ved Gangsøya, sør for Måløy ca. kl 20.30, fredag 9.mars.
Det var et mannskap på 13 personer om bord.
Politiet har konkludert med at feilnavigering er årsak til grunnstøtingen.
Den russiske kapteinen har farledsbevis og trengte derfor ikke å ha med los.
Les også: Færre ulykker på havet