– På grunn av fylkesreformen og Vegvesenets omorganisering er det færre folk i organisasjonene til å håndtere utlysninger og kontrakter. Konsekvensen er en bråtørke i markedet, sier Lloyd Sundstøl i Crusher International til Veier24. Han tok i dag selskapet til skifteretten og begjærte det konkurs.
– Mange jobber er trukket tilbake fordi systemet ikke har folk til å håndtere oppdragene. Store deler av bransjen sliter. Risa har nylig permittert 200 ansatte, forteller han.
Selskapet hans omsatte for vel 17 millioner kroner i 2017, og nesten 27 millioner kroner i 2018.
– Men vi er i og for seg heldige. Vi har med oss investorer, og vi starter opp igjen. Vi tar med oss teknologien og folkene som har kompetansen videre. Så er vi spent på hvordan fylkene kommer til å administrere oppdragene på veiene framover, og jeg tror nok mange i bransjen er spent på det, sier han.
– Vi er sikre på at vi har et konsept som det offentlige vil ha, men da må de ikke fjerne jobbene, sier Sundstøl.
– Vi har vært helt i Finnmark på oppdrag i år. Det har gått bra de siste årene, og vi skulle hatt rekordomsetning i år. Men så ble det stikk motsatt. Jeg håper på et mer forutsigbart marked etter at sammenslåingen og omorganiseringen er unnagjort, sier han til Veier24.
Godt kvartal for Aker Solutions – foreslår ti milliarder kroner i utbytte