Noen av verdens største hemmeligheter kan avsløres. Det gjelder bare å finne ut hvordan.
Tre gründere har funnet en nøkkel til å avsløre hvilke rederier som frakter containere billigst, og hvilke som skummer veldig mye fløte.
Neste trekk kan bli å samle miljøinformasjon om skipene. Det kan bli et viktig konkurranseparameter.
To av gründerne har jobbet i ett av verdens største spedisjonsfirmaer, det privateide sveitsiske Kühne+Nagel. Hver bidige dag sleit de med å finne de gunstigste skipene å frakte varer med. Pris er ikke alltid avgjørende. Det er et sett av faktorer som legges inn i prisforespørsler, og en drøss med andre som legges inn i tilbud.
Epler og annen frukt
– Det er umulig å finne epler som kan sammenlignes med epler. Du har hele fruktsortimentet etter å ha sendt en forespørsel til flere rederier om samme frakt, sier Patrik Olstad Berglund, en av gründerne.
Den andre gründeren er i telefonen. Headset og mikrofon er flittigste hjelpemidler. Etter en stund avsluttes samtalen, kontaktdata noteres.
– Det var Tine. De var helt på. De tente på ideen, sier Thomas Sørbø. Tine sender oster og melkeprodukter til alle verdens hjørner med containere. For dem er det umulig å holde kontroll på hvilke skip og rederier som går hvor, når og hvilke priser som er fornuftig å betale.
Les også: Skal sikre kysten med sensorer
Nye guder?
Sørbø og Berglund fikk ideen til en nettbasert løsning som kan sammenligne de ulike rederienes tjenester og priser.
I fjor sa de opp jobbene og fikk med seg utvikler Vilhelm Vardøy til å etablere firmaet Xeneta og nettjenesten med samme, mystiske navn.
En gud fra mytologien?
– Nei, dessverre, Xeneta er ingen gresk gudinne. Navnet sleit vi med lenge, innrømmer gründerne.
– Det er ikke mange relevante internettdomener med «dot com» ledig. Xeneta var ett, sier Vardøy.
Les også: Barents Watch klar for åpning
Hekta? Kjøp!
Nå er tjenesten på plass. Den er på nett, og den er gratis. Den er som heroin, blir du hektet, så må du betale for mer.
– Vi har en premium-utgave med mye mer funksjonalitet. Vi utvikler den stadig, sier Sørbø.
Til forskjell fra dop, må brukerne også gi. For å få informasjon om hvor mye de ulike rederier tar for å frakte en container på en gitt strekning, må brukeren opplyse hvor mye de har fått tilbud om.
På den måten blir hele systemet transparent.
– Ingen tjener på å legge inn feil pris eller informasjon. Det avsløres, og vi går inn i bakgrunnsdata og system og sjekker jevnlig, sier Sørbø.
Vardøy nikker. Det er hans jobb.
– Vi har jobbet med ideen i to år. Fra vi sa opp våre faste jobber og startet opp sammen med Vilhelm, tok det tre måneder før første versjon ble lansert.
Prestisjekunde
Sosiale medier og aktiv telefonbruk er de effektive markedsføringsmidlene.
– Før vi hadde tenkt utenlandske kunder, hadde canadiske GE Energy oppdaget nettjenesten og fant en feil, sier Sørbø.
GE Energy sendte en e-post til support, det vil si – nok en gang – Vilhelm. Feilen ble rettet, og en telefon ble tatt til GE.
– De er kjempeentusiastiske. GE er en god ambassadør, sier Berglund.
Forenklende
En annen bruker som ser den store gevinsten, er Green Carrier. Det er et spedisjonsfirma som kjøper og besørger frakt til og fra Norge på vegne av en lang rekke kunder i ulike bransjer.
Uansett om det er tøy fra Thailand, sko fra Kina, fliser fra Italia eller fisk til Portugal og ost til USA, er Green Carrier mellomleddet til rederiene.
– For oss er det nå mye enklere å sjekke ulike fraktalternativer og priser for våre oppdragsgivere, sier Daniel Andreas Bøhler i Green Carrier.
Les også:
Avgifter presser mer gods over på vei
Liker transparens
Gjennom Xeneta-systemet kan Green Carrier sørge for at deres kunder har et best mulig grunnlag for å beslutte hvilket rederi som har gunstigst frakt.
– Det er blitt mye mer transparent, sier Bøhler. Det er også et av målene til gründerne.
Tekniker Vilhelm Valderøy trenger ikke mange programmeringsdagene på å lage en versjon der klimautslipp og miljøparametere kan legges inn.
– Dermed kan de finne ut hvilke rederier som har best miljøprofil enten varene skal eksporteres eller importeres, sier Sørbø.
Uten støtte
Gründerne har allerede fått noen sleivbemerkninger og skjeve blikk.
– Det er en konservativ bransje. Ikke alle rederier er like glad for den åpenhet vi tilbyr i vårt system. Men speditørene er glade. De har fått en lettere hverdag. Her er epler den samme frukten. Dermed blir sammenligningsgrunnlaget likt for alle, sier han.
Gründerne har klart seg uten offentlige hjelpeordninger for oppstartsbedrifter.
– Vi har ikke sett noe behov for det. Vi lever foreløpig på konsulentvirksomheten, sier Sørbø.
Les også: