BRUER

Den gamle fagverksbrua i midten skal nå rives - og det med omhu

Den utdaterte veibrua deler nemlig landkar med jernbanebrua. Her trengs det nok litt list og lempe.

Rett fram: Den gamle, smale brua som nå skal rives. Tv. den nye veibrua og th. jernbanebrua. Bildet er tatt før ny vei åpnet for trafikk.
Rett fram: Den gamle, smale brua som nå skal rives. Tv. den nye veibrua og th. jernbanebrua. Bildet er tatt før ny vei åpnet for trafikk. Foto: Jarle Skoglund
27. juni 2023 - 08:45

I 2018 sto ny E6 med tilhørende veibru over Finneidstraumen i Fauske ferdig.

Den gamle fagverksbrua hadde da en langvarig tjeneste bak seg som bru på E6, selv om den i mange var år var å betrakte som utgått på dato. Den er fra 1944, etter at den forrige brua hadde blitt sprengt i mai i 1940.

Vegvesenet skal nå rive og fjerne gamle Finneidstraumen bru, som er 60 meter lang. Kabler og kommunal vannledning på den gamle brua er koblet ut og lagt om til den nye, og dermed skal kabler, trekkerør og ledninger med oppheng også saneres.

Men viktig: Entreprenøren skal ikke pirke noe særlig borti landkar og fundamentering. Jernbanebrua ligger kloss inntil den gamle veibrua. Byggherren presiserer at det ikke må fjernes noen masser som kan påvirke jernbanens stabilitet.

De mest kritiske arbeidsoperasjonene i forbindelse med rivingen skal gjennomføres i en togfri helg 16.-18. september.

Områdene ved landkarene på begge sider skal planeres og ordnes etter at brua er fjernet. Entreprenøren har et par måneder på seg for hele jobben.

Anleggsområdet ligger også temmelig tett på ny E6. Trafikken skal kunne passere langs ny E6 inntil anleggsområdet i hele riveperioden.

Entreprenøren må regne med at det blir kvelds- og nattarbeid.

Byggherren holder tilbudskonferanse med befaring 29. juni, og tilbudsfrist er 3. august.

Les også

 
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.