Dagens bru har sett sine beste dager. De siste årene har Vegvesenet frest ned betong og asfalt slik at brua skal tåle sin egen vekt og trafikkbelastningen. Vegdirektoratet garanterer den ikke fra 2021. Så den må vekk.
Nybrua får fire felt med gang- og sykkelfelt på hver side. Brua kan bli todelt, men det er langt fra sikkert.
Vegvesenet vurderte først å bygge ny bru mens trafikken går på den gamle, men det er svært usikkert om gamlebrua vil tåle tunge byggearbeider med omfattende pæling like ved. Slik det ser ut nå kommer det til å bli en midlertidig kjøreveg på fylling litt øst for brutraseen. Og dessuten en midlertidig gang- og sykkeløsning vest for brua, siden det er hensiktsmessig å skille trafikantgruppene.
Byggestart i 2020
Statens vegvesen har selv prosjektert Holmenbrua, og reguleringsplanen behandles i bystyret i oktober. KS2 er bestilt og i gang, og leveres ved årsskiftet. Deretter avhenger det litt av Stortingets behandling, men byggestart er planlagt våren/sommeren 2020.
– Vi skal rive ei bru, og vi skal fylle ut og legge om trafikken. Det første byggeåret går nok med til det, forteller prosjektleder Kari Floten.
De største kostnadene vil trolig fundamenteringen av brua stå for.
– Vi har funnet fjell fra Bragernessiden og godt ut i elveløpet, så to tredjedeler av strekningen ligger nok på fjell. Og det er ikke kvikkleire i området, forteller planleggingsleder Anne-Lise Mastrup.
Brua bygges på samme lest som den rundt ti år gamle Øvre Sund bru lenger opp i elva. Kommunen vil ha mye av de samme elementene som er brukt før i området.
Trolig totalentreprise
Lengden blir rundt 300 meter, og dagens seilingshøyde på seks meter opprettholdes. I tillegg til brua kommer en rundkjøring i hver ende, samt noen hundre meter gang- og sykkelveg.
– Akkurat nå ser vi for oss at dette blir en totalentreprise, uten at det er endelig bestemt, sier Floten.
I NTP er kostnadsoverslaget for brua satt til 760 millioner 2016-kroner, og staben i Vegvesenet jobber med et mer detaljert kostnadsoverslag som bystyret skal se på.
Årsdøgntrafikk er på spreke 20.000, og større kan den bli, for det er mye som skal skje i området. Fra før er strekningen en viktig forbindelse mellom bydelene Bragernes og Strømsø. Dels er den også en viktig lenke mellom Drammen havn (som mottok 112.000 biler i 2017) og resten av landet. Havnevirksomheten i byen skal samles mer på Holmen, som skal fylles ut og utvides. I tillegg skal brua håndtere økt trafikk til og fra det nye, store sykehuset som er planlagt ved E18 nord for elva. Sykehuset kan også resultere i at det blir en kollektivtrase over Holmenbrua, og det er det altså tatt høyde for med fire felt.
Og ikke minst er Holmenbrua viktig som omkjøringsbru når E18 må stenges.
Et ønsket prosjekt
– Vi hadde nylig et lokalt folkemøte, og kan slå fast at brua ønskes velkommen. Området er viktig som tur- og sykkelveg, og det foregår svært mye transport på den. Nå er det restriksjoner på aksellast på den eksisterende bru, mange vogntog kan ikke bruke den, forteller Floten.
– Og rent fysisk vil kanskje de myke trafikantene merke størst forskjell. På nybrua blir gang- og sykkelvegene skjermet fra biltrafikken. Et bra løft for gående og syklende, sier Mastrup.