Brua sto ferdig i 2015 over elven Garzón i Uruguay, og er bygget for å binde sammen fylkene Rocha og Maldonado. Den erstattet en fergeforbindelse, og takket være privat finansiering fikk landet en bru som etterhvert også er blitt en stor turistattraksjon.
I et landskapsvernområde
Bak den noe uvanlige brudesignen står arkitekten Rafael Viñoly, som kanskje er mest kjent for den syltynne New York-skyskraperen på 432 Park Ave. Ifølge ham er ideen bak det 202 meter lange byggverket som egentlig består av to enveiskjørte halvsirkler, å tvinge bilistene til å bremse ned på farten. Dette av hensyn til økosystemet rundt, siden brua er bygget i et landskapsvernområde.
I følge lokale medier har Laguna Garzón-brua blitt en turistattraksjon for landet. Gangbanen både ytterst og innerst i sirkelene brukes av besøkende både som utsiktsplass og fiskeplass. I tillegg er brua blitt et kulturelt møtepunkt mellom fylkene Rocha og Maldonado.
Privatfinansiert
Hele prosjektet kostet 11 millioner dollar, hvorav 10 millioner dollar kom fra den argentinske eiendomsutvikleren Eduardo Constantini.
I følge Rafael Viñoly Architects gikk det med 450 tonn stål, 500 kubikkmeter betong og 40 000 meter kabler ved byggingen av brua i Uruguay.
Her koster fem kilometer ny vei en tredjedel av vanlig pris