Brua sto ferdig i 2015 over elven Garzón i Uruguay, og er bygget for å binde sammen fylkene Rocha og Maldonado. Den erstattet en fergeforbindelse, og takket være privat finansiering fikk landet en bru som etterhvert også er blitt en stor turistattraksjon.
I et landskapsvernområde
![This is the first bridge designed by architect Rafel Viñoly, who was also designer of the Jazz Linc ... <i>Foto: Jimmy Baikovicius/Wikipedia</i>](https://images.gfx.no/290x/2787/2787833/Bridge_Laguna_Garz%25C3%25B3n-3.jpg)
Bak den noe uvanlige brudesignen står arkitekten Rafael Viñoly, som kanskje er mest kjent for den syltynne New York-skyskraperen på 432 Park Ave. Ifølge ham er ideen bak det 202 meter lange byggverket som egentlig består av to enveiskjørte halvsirkler, å tvinge bilistene til å bremse ned på farten. Dette av hensyn til økosystemet rundt, siden brua er bygget i et landskapsvernområde.
I følge lokale medier har Laguna Garzón-brua blitt en turistattraksjon for landet. Gangbanen både ytterst og innerst i sirkelene brukes av besøkende både som utsiktsplass og fiskeplass. I tillegg er brua blitt et kulturelt møtepunkt mellom fylkene Rocha og Maldonado.
Privatfinansiert
![Gangbaner både ytterst og innerst i brusirkelen, gjør at publikum kan bruke brua både som utsiktssted og fiskeplass. <i>Foto: Jimmy Baikovicius/Wikipedia</i>](https://images.gfx.no/290x/2787/2787818/Bridge_Laguna_Garz%25C3%25B3n%25C2%25A1_(detail).png)
Hele prosjektet kostet 11 millioner dollar, hvorav 10 millioner dollar kom fra den argentinske eiendomsutvikleren Eduardo Constantini.
I følge Rafael Viñoly Architects gikk det med 450 tonn stål, 500 kubikkmeter betong og 40 000 meter kabler ved byggingen av brua i Uruguay.
![Stor seksjon av fagverkskonstruksjonen til Francis Scott Key Bridge ligger over MS Dali og presser skipet ned på bunnen.](https://images.gfx.no/130x87/2839/2839986/unnamed%2520(10).jpg)
Sprenger broen