BRUER

Denne brua har du ikke sett maken til 

Dette er trolig verdens eneste veibru som er rund. Sirkelen er valgt for å dempe farten på trafikken, men også for å lage en turistattraksjon.

Bridge_Laguna_Garzón¡
Bridge_Laguna_Garzón¡ Foto: Jimmy Baikovicius/Wikipedia
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
6. juli 2023 - 08:15

Brua sto ferdig i 2015 over elven Garzón i Uruguay, og er bygget for å binde sammen fylkene Rocha og Maldonado. Den erstattet en fergeforbindelse, og takket være privat finansiering fikk landet en bru som etterhvert også er blitt en stor turistattraksjon.

I et landskapsvernområde

This is the first bridge designed by architect Rafel Viñoly, who was also designer of the Jazz Linc ... <i>Foto:  Jimmy Baikovicius/Wikipedia</i>
This is the first bridge designed by architect Rafel Viñoly, who was also designer of the Jazz Linc ... Foto:  Jimmy Baikovicius/Wikipedia

Bak den noe uvanlige brudesignen står arkitekten Rafael Viñoly, som kanskje er mest kjent for den syltynne New York-skyskraperen på 432 Park Ave. Ifølge ham er ideen bak det 202 meter lange byggverket som egentlig består av to enveiskjørte halvsirkler, å tvinge bilistene til å bremse ned på farten. Dette av hensyn til økosystemet rundt, siden brua er bygget i et landskapsvernområde.

I følge lokale medier har Laguna Garzón-brua blitt en turistattraksjon for landet. Gangbanen både ytterst og innerst i sirkelene brukes av besøkende både som utsiktsplass og fiskeplass. I tillegg er brua blitt et kulturelt møtepunkt mellom fylkene Rocha og Maldonado.

Privatfinansiert

Gangbaner både ytterst og innerst i brusirkelen, gjør at publikum kan bruke brua både som utsiktssted og fiskeplass. <i>Foto:  Jimmy Baikovicius/Wikipedia</i>
Gangbaner både ytterst og innerst i brusirkelen, gjør at publikum kan bruke brua både som utsiktssted og fiskeplass. Foto:  Jimmy Baikovicius/Wikipedia

Hele prosjektet kostet 11 millioner dollar, hvorav 10 millioner dollar kom fra den argentinske eiendomsutvikleren Eduardo Constantini.

I følge Rafael Viñoly Architects gikk det med 450 tonn stål, 500 kubikkmeter betong og 40 000 meter kabler ved byggingen av brua i Uruguay.

Stor seksjon av fagverkskonstruksjonen til Francis Scott Key Bridge ligger over MS Dali og presser skipet ned på bunnen.
Les også

Sprenger broen

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.