Vestland fylke lyser ut konkurranse om å få gjennomført bruvedlikehold og katodisk beskyttelse av bruer på fylkesvei 5150 Lepsøya-Sunnøya. Dette er en par-tre mil sør for Bergen.
Lepsøysundet bru er eneste veiforbindelse for både kjøretøy og myke trafikanter mellom fastlandet og Søreøyene. Kjørebanen på brua har ett felt (bredden er fire meter), fortau som er 1,5 meter bredt og to møteplasser for motgående trafikk. Brua har en ÅDT på 2100 og en fartsgrense på 50 km/t.
Den er ei fritt-fram-bru på 266 meter, fordelt på tre spenn hvor det lengste er på 160 meter. Seilingsløpet er 14x30 meter.
Prosjektet omfatter rehabilitering først og fremst av Lepsøysundet bru, og dessuten noen småbruer og en kulvert like ved. Det er hovedsakelig overbygningen og spesielt kjørebanen som skal rehabiliteres.
Arbeidene omfatter blant annet:
- Å fjerne dagens fortau og anlegge nytt
- Mekaniske reparasjoner
- Etablere katodisk beskyttelse (påtrykt strøm i vegbane, offeranode på pilar 3)
- Nytt slitelag
- Nye fuger
- Nytt avløpsrør med rister
- Vedlikehold av lagre
På brua skal det altså settes opp katodisk beskyttelse i overkant av veibanen, med anodenett og sagtann-anoder. Fylket vil her ha et referansefelt, hvor gjennomføringen og kvaliteten på referansefeltet kan brukes til å gjøre seg erfaringer de kan bruke videre i prosjektet.
På den lille brua Lepsøy II (30 meter lang) skal det utføres et pilotprosjekt. Her skal det etableres katodisk beskyttelse med elektrisk ledende belegg i overkant av veibanen. Hensikten er å undersøke effekten av denne type katodisk beskyttelse i en kjørebane.
Under arbeidet skal Lepsøysundet bru i utgangspunktet ha kontinuerlig trafikk gjennom anleggsområdet. Arbeid som krever stenging av veien må legges til perioder med liten trafikk.
Sluttdato for prosjektet er 15. oktober 2024, og det er et par delfrister underveis.
Frist for å gi tilbud er 3. april.
Skal bruke 70 mill. på å rehabilitere denne tunnelen fra 1967