DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Denne driftskontrakten blir krevende, og Vegvesenet har ansatt flere byggeledere enn vanlig

Mye høyfjell i en og samme kontrakt. Så her har Vegvesenet ansatt en egen teknisk byggeleder for høyfjellet. Og en for tunnel.

Det kan komme mye snø på riksvei 13 Vikafjellet vinterstid.
Det kan komme mye snø på riksvei 13 Vikafjellet vinterstid. Foto: Geir Ove Engebø/Statens vegvesen
22. feb. 2022 - 11:05

– Dette blir en spesiell kontrakt med stort omfang. Vi har valgt å styrke staben for å avhjelpe byggeledelsen. Det er tilsatt en teknisk byggeleder for høyfjell, sier prosjektleder Johannes Øydvin i Vegvesenet til Veier24.

Og med den lange Lærdalstunnelen som en del av de 45 tunnelene i kontrakten, har ledelsen også tilsatt en teknisk byggeleder for tunnel, med samme begrunnelse.

– Når oppgraderingen av Lærdalstunnelen starter, så må vi ta solide grep i  driftskontrakten, og det kan by på utfordringer. Oppgraderingsprosjektet har langt fra landet, men vi venter at det vil komme i løpet av driftskontraktperioden. Så vi har et tett og godt samarbeid med de aktuelle avdelingene i Vegvesenet, sier han.

Fire fjelloverganger og verdens lengste veitunnel er med i oppdraget når Statens vegvesen lyser ut Driftskontrakt 9303 Hardanger og Sogn 2022-2027.

Den foregår i kommunene Voss, Vik, Aurland, Lærdal, Vang, Hemsedal, Hol, Eidfjord, Ullensvang og Ulvik.

Som en del av jobben med å forebygge skred (som her på Vikafjellet), sendes det ut helikopter med Daisybell, en trykklokke som sender ut trykkbølger som løser ut snøen under kontrollerte forhold. <i>Foto:   Geir Ove Engebø/Statens vegvesen</i>
Som en del av jobben med å forebygge skred (som her på Vikafjellet), sendes det ut helikopter med Daisybell, en trykklokke som sender ut trykkbølger som løser ut snøen under kontrollerte forhold. Foto:   Geir Ove Engebø/Statens vegvesen
Kart over kontraktsområdet. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Kart over kontraktsområdet. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Totalverdi er anslått til 500 millioner kroner.

Veilengden: Vel 471 kilometer, hvorav over 78 kilometer er gang- og sykkelvei. Her er ÅDT på omtrent 9000 på det meste, og det er ved Voss.

Den nye kontrakten er en kombinasjon av riksveiene fra disse tre kontraktene, som alle nå er inne på siste vers:

  • 1204 Hardanger, som Mesta har hånd om
  • 1206 Voss, hvor Presis Vegdrift har driften
  • 1401 Indre Sogn, hvor også Presis Vegdrift har driften

Fire fjelloverganger og mye tunnel

De fire fjellovergangene i kontrakten:

  • Filefjell (E16)
  • Hardangervidda (riksvei 7)
  • Vikafjellet (riksvei 13)
  • Hemsedalsfjellet (riksvei 52)

Blant de 45 tunnelene i kontraktsområdet er Lærdalstunnelen. Med sine 24.509 meter er tunnelen fra år 2000 verdens lengste veitunnel. Totalt er det 103 kilometer tunnel i kontraktsområdet.

Kontrakten omfatter disse riksveistrekningene:

  • E16 Voss-Tyin
  • Riksvei 5 Håbakken-Fodnes
  • Riksvei 7 Haugastøl-Bu
  • Riksvei 13 Skare (Kløvet)-Vangsnes
  • Riksvei 52 Storeskar-Borlaug

– I kontrakten krever vi delvis utslippsfrie og delvis nullutslippskjøretøy, sier prosjektleder Johannes Øydvin i Statens vegvesen.

Alle nye veikontrakter Statens vegvesen lyser ut inneholder krav til miljøsertifisering.

– Vi har fokus på oppsamling av vaskevannet fra tunnelrenholdet, og det skal tas prøver av vaskevannet. Vi setter strenge krav til prøver fra kumtømming og gateoppsop, for å sikre korrekt deponering av massene, sier Øydvin.

To fjelloverganger uten bruk av salt

På to av fjellovergangene i kontrakten, Vikafjellet og Hardangervidda, skal det normalt ikke brukes salt i vinterdriften, på grunn av sårbar natur, heter det i en melding fra Vegvesenet.

På de to andre fjellovergangene, Filefjell og Hemsedalsfjellet, kan entreprenøren bruke salt under visse forutsetninger.

Enkelte steder i kontraktsområdet kan være skredutsatt, blant annet riksvei 13 over Vikafjellet.

Frist for å levere tilbud er 4. april.

Les også

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.