MASKINER & UTSTYR

Denne hjullasteren kan jobbe elektrisk en hel arbeidsdag

Og hurtiglades fra 50 til 100 prosent i lunsjpausen.

G2200E-hjullasteren fra Giant er en av de første i salg som klarer en hel arbeidsdag med vanlig drift, på én lading. Foran Håvar Aarseth (til venstre) fra Expert Maskinutleie og Karl-Erik Mathiesen fra Hymax står hurtigladeren som gjør det mulig å lade opp batteriet på hjullastere n fra 50 til 100 prosent i løpet av en lunsjpause.
G2200E-hjullasteren fra Giant er en av de første i salg som klarer en hel arbeidsdag med vanlig drift, på én lading. Foran Håvar Aarseth (til venstre) fra Expert Maskinutleie og Karl-Erik Mathiesen fra Hymax står hurtigladeren som gjør det mulig å lade opp batteriet på hjullastere n fra 50 til 100 prosent i løpet av en lunsjpause. Foto: Per Helge Seglsten
11. mars 2020 - 08:56

Elektrifiseringen av anleggsbransjen går framover, men fremdeles med nokså små steg. Med unntak av et par spesialombyggingsprosjekter for etter-elektrifisering av gravemaskiner er det fremdeles de minste maskinene som ruller ut av fabrikkene med helelektrisk drift.

Sist ut er Giants nye 2,5 tonner G2200E, som forhandleren Hymax denne uka viste fram hos Ekspert Maskinutleie på Langhus, like sør for Oslo. Hjullasteren har et 48 volts litium-ion-batteri på 375 Ah, som skal gjøre det mulig å holde det gående i 6-8 timer med vanlig drift. Dersom man bruker hurtigladeren Giant har utviklet i samarbeid med Jungheinrich, vil man kunne lade batteriet fra 50 til 100 prosent i løpet av en halvtime - for eksempel i lunsjpausen.

– Det bør derfor ikke være noe problem å holde denne gående en hel arbeidsdag, sier Karl-Erik Mathiesen, som er forhandler Hymax' distriktssjef i Østfold og Akershus.

– Batterier er vanskelig, og det er viktig å ta det stegvis, sier Morrow-sjef Lars Christian Bacher. Her fra åpningen av fabrikken i Arendal i slutten av august.
Les også

Morrow-sjefen: Mener to viktige ting skiller dem fra Northvolt

Bare bykunder

Hjullasteren kommer også i en versjon med en større batteripakke på 500 Ah, som Mathiesen forteller vil gi enda et par timers drift. Kjøper man ikke med 400 volts hurtiglader, må man bruke ombordladeren som plugges inn i vanlig 220 volts støpsel. Da må man regne med å bruke natta til å lade opp batteriet.

Ettersom elektriske hjullastere ofte er i drift innendørs, og skal inn og ut av små åpninger, er det mulig å vippe ned taket på hjullasteren - som kan bære hele sortementet av arbeidsredskaper som leveres til Giant-maskiner.

Vis mer

Mathiesen forteller at Hymax har bestilt 25 G2200E-maskiner, og at seks av disse allerede er solgt - alle til maskinutleiere i byområder.

– Det er i byene elektrifiseringen presser seg fram, fordi bykommuner, som for eksempel Oslo og Fredrikstad har innført klimakrav i kontraktene sine. Men heller ikke her er det noen eksplosiv vekst, så lenge mange av klimakravene kan møtes med biodiesel og el-maskinene fremdeles er ca 20 prosent dyrere enn tilsvarende fossilmaskiner, sier han.

Han tror prisen er en kraftig bremse på etterspørselen, det er tydelig på tilbakemeldingene fra utleiekundene.

– De forteller at det er mange som er interesserte i el-maskiner, men når de hører prisen er det ofte ikke så aktuelt lenger, sier Mathiesen.

Etterhvert som prisutfordringen overvinnes tror han imidlertid at fordelene med elektriske anleggsmaskiner vil tre sterkere fram.

– De er billigere i drift, og maskiner med elmotor er faktisk også sterkere enn maskiner med tilsvarende fossilmotor.

Batterihengerne fra Kverneland energi har en batterikapasitet på 192 kWh og kan levere ladeeffekt opp til 240 kW på CCS2. Hengerne lades  opp på 125 A/400 V industrikontakt. Fv. studentene Mathias Seipæjærvi, Elise Aarnes, Ingrid Vestvik og Hafslunds forretningsutvikler Mathilde Knobel Christensen.
Les også

Studenter: Utviklet lavterskelsystem for å måle strømbruken i miljøgateprosjekt

Miljøkrav vs tilgjengelig teknologi

Ekspert Maskinutleie på Langhus har kjøpt inn en av de seks første solgte Giant G2200E-hjullasterne. Avdelingsleder Håvar Aarseth forteller at etterspørselen etter elektriske maskiner påvirkes av det nokså skjøre samspillet mellom krav fra byggherrer og hvilken teknologi som er tilgjengelig.

– En utfordring er at anleggsprosjektene ligger foran teknologien. Hittil har det for eksempel vært umulig å kjøre anleggsmaskiner elektrisk gjennom en arbeidsdag uten å lade, denne hjullasteren er vel en av de første man får til det med. Men mange steder vil tilgangen på strøm på byggeplasser uansett være en utfordring, sier Aarseth.

Han regner med at hjullasteren de har bestilt i hovedsak vil bli brukt i bynære områder og på oppdrag innendørs, der elektriske maskiner er en stor forbedrer av arbeidsmiljøet på grunn av null eksos og støy. Han sier at etterspørselen selvsagt vil avgjøre om de skaffer seg flere elmaskiner, men også Aarseth regner med at utviklingen mot elektriske anleggsmaskiner vil fortsette.

Mercedes-Benz nye fabrikk i den tyske byen Kuppenheim.
Les også

Ny batterifabrikk kan produsere 50.000 nye batterimoduler årlig

Kybota går elektrisk

Norge ligger langt framme med å stille klimakrav som bidrar til elektrifisering av anleggsbransjen. Men volumet selv Oslos miljøpolitikk utløser, har ikke vært nok til å øke tilgangen på el-maskiner fra produsentene.

Nå er imidlertid ikke Oslo den eneste europeiske hovedstaden som krever utslippsfrie løsninger på byggeplassene. Også Paris har innført slike krav, og nå begynner også produsentene av større anleggsmaskiner å røre på seg.

Hymax er også forhandler av anleggsmaskiner fra japanske Kubota, og Karl-Erik Mathiesen forteller at de har vedtatt at firmaet innen 2024 skal tilby elektriske versjoner av en større del av sortementet sitt.

Investor Bjørn Rune Gjelsten er eneeier av avfallshåndteringskonsernet Noah som igjen eier aksjer i batterselskapet Morrow.
Les også

Batterismell for Bjørn Rune Gjelstens avfallskonsern

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.