Gapet vokser mellom bedriftene som utvikler teknikk for selvkjørende biler. Dette viser en gjennomgang av tester på offentlig vei i løpet av 2018.
48 bedrifter sendte inn testrapportene sine til Department of Motor Vehicles i California; den eneste delstaten hvor opplysningene er offentlige dokumenter. I det brede startfeltet finnes det en tydelig leder.
Etter ti års utvikling høster nå Alphabets datterbedrift Waymo fruktene.
Kjører dobbelt så langt uten sikkerhetsrisiko
Statistikken fra de 48 aktørene innen trafikk oppsummerer hvor ofte sikkerhetssjåføren har vært nødt til å gripe inn, og Waymos autonome testbiler leder stort. De kjører 1773 mil mellom tilfellene – det er mer enn dobbelt så langt som toeren General Motors, med intervaller på 837 mil. Zoom klarte 309 mil, og Nuro drøyt 165 mil. Det rapporterer Financial Times.
Nylig kunngjorde Waymo at de kommer til å dele sensorteknikken sin med utvalgte partnere, og beskjeden har ikke akkurat gjort bedriftens anseelse dårligere.
Nå kommer opplysningene om at Waymo også åpner for å slippe inn investorer. Utviklingen av den autonome teknikken er dyr. Alphabet bruker minst én milliard dollar i året på Waymo, og nå vil de ha en innsprøytning. En potensiell kandidat som nevnes er Volkswagen.
- Inn i Waymos transportflåte: Jaguars elbil blir helt selvkjørende
Forventer inntekter på 114 milliarder dollar
Andelen kommer maksimalt til å ligge på 20 prosent, men uansett innebærer planene at verdien på Waymo nå behøver en oppgradering.
For mange år siden lå den estimerte verdien på beskjedne 4,5 milliarder dollar. Toeren i det selvkjørende kappløpet, GMs Cruise, vurderes i dag til 15 milliarder dollar, og Waymo anser at deres egen verdi dermed må være flere ganger større.
Enkelte analytikere hevder at vurderingen for lederen kan lande på 175 milliarder dollar. Med det ville Waymo suse forbi giganter som Tesla, Ford, GM og Uber.
Investeringsbanken UBS vurderer Waymos verdi litt lavere; til mellom 25 og 135 milliarder dollar. Summen er sjenerøst beregnet, men avkastningen forventes også å bli solid. I følge banken kan bedriftens inntekter i 2030 ligge på 114 milliarder dollar. Det rapporterer CNBC.
Denne artikkelen ble først publisert på nyteknik.se.