Undersøkelser og utredningsarbeid viser at det er behov for omfattende tiltak for å kunne bygge E6 fra Nedgård til Toset, heter det i en pressemelding fra Nye Veier.
Det vil føre til at prosjektet går utover kostnadsrammen. Nye Veier går derfor tilbake til opprinnelig plan for denne delen av prosjektet E6 Ulsberg-Vindåsliene.
Nye Veier har tidligere foreslått en ny veilinje fra Nedgård til Toset. Men ifølge utredningsarbeidet har dette området såpass krevende grunnforhold og topografi at tiltakene vil måtte bli langt mer mer omfattende enn antatt.
– For å kunne bygge den nye veilinjen, må vi flytte inntil fire ganger så mye masse enn tidligere forutsatt. Utredningene viser også behov for mer omfattende tekniske løsninger for kryssing av elvene Orkla og Byna og tunnelen ved Granholtet. Tiltakene gjør prosjektet dyrere enn først antatt og kostnaden vil gå utover rammen, sier utbyggingsdirektør i Nye Veier, Johan Arnt Vatnan, i meldingen.
Bygger ny E6 ved Norges nest største sølvgruve
Ikke bortkastet arbeid
Nye Veier går derfor tilbake til opprinnelig regulert veilinje nord for Ulsberg. Planen er vedtatt av Rennebu kommune og det er ikke behov for ny reguleringsprosess.
– Utredningsarbeidet har vært nødvendig for å finne en god og trafikksikker løsning med tilhørende kostnad. Selv om det resulterer i at Nye Veier nå går tilbake til opprinnelig veilinje, har ikke arbeidet vært bortkastet. Det har gitt oss nyttig og verdifull informasjon om området, sier Vatnan.
Prosjektet E6 Ulsberg-Vindåsliene har en kostnadsramme på cirka 3,9 milliarder kroner inkl. mva.
– Kostnadsoverslagene våre for de øvrige delene av prosjektet treffer godt. Ved å gå tilbake til opprinnelig plan for Ulsberg, er vi innenfor kostnadsrammen vår, sier Vatnan.
Ny E6 fra Ulsberg til Vindåsliene er 25 kilometer lang. Forberedende anleggsarbeider er startet, og endringene på Ulsberg vil ikke påvirke tidspunkt for ferdigstillelse, som er planlagt i 2025.
Totalentreprenør på prosjektet er FCC Construcción S.A som har entreprenør Johs J. Syltern og rådgiver Rambøll Norge som viktige samhandlingsparter.
Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren