Vestland fylke lyste ut rehabiliteringen av Seimsdalstunnelen på fylkesvei 5633 i juni, og Bertelsen & Garpestad hadde lavest pris på oppdraget med drøye 205 millioner kroner.
Ifølge Vestland fylkeskommune er Bertelsen & Garpestad nå tildelt prosjektet. Klagefristen er gått ut, og kontrakt vil bli signert om kort tid.
![Seimsdalstunnelen går vestover fra Årdalstangen. <i>Illustrasjon: Vestland fylkeskommune</i>](https://images.gfx.no/290x/2584/2584456/Seimsdalstunnelen.jpg)
Planen er at den smale og lave Seimsdalstunnelen (1515 meter lang) skal utvides til profil T10,5 med gang- og sykkelvei. De tilstøtende delene av fylkesvei 5633 skal også utbedres. Rundt 200 meter vei på Årdalsiden og 500 meter på den andre siden er inkludert i prosjektet.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Øst for Øvre Årdal er arbeidet med Ljoteli-kontrakten på fylkesvei 53 godt i gang. Flage Maskin har denne jobben. Bertelsen & Garpestad mente de urettmessig ble avvist fra denne konkurransen, og tok tildelingen til Kofa tidligere i år. Her fikk firmaet ikke medhold.
I den omstridte saken om tre andre tunneloppgraderinger på fylkesvei 53 ved Årdalstangen fikk Bertelsen & Garpestad opprinnelig kontrakten etter at Vestland fylke snudde i denne saken i juli i år. Men i midten av september avlyste byggherren hele denne konkurransen.
I konkurranseutlysingen er fristen for ferdigstillelse av Seimsdalstunnelen satt til 31. mars 2023.
![Brøytekantene ved Storfonni på Sognefjellet den 20. mai 2020. I bakgrunnen fjellmassivet Smørstadtindane.](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837855/Sognefjellet-DRONE-20240423-1345.jpg)
Åpnet Nord-Europas høyeste bilvei: – Dette er livet