Vestland fylke lyste ut rehabiliteringen av Seimsdalstunnelen på fylkesvei 5633 i juni, og Bertelsen & Garpestad hadde lavest pris på oppdraget med drøye 205 millioner kroner.
Ifølge Vestland fylkeskommune er Bertelsen & Garpestad nå tildelt prosjektet. Klagefristen er gått ut, og kontrakt vil bli signert om kort tid.
Planen er at den smale og lave Seimsdalstunnelen (1515 meter lang) skal utvides til profil T10,5 med gang- og sykkelvei. De tilstøtende delene av fylkesvei 5633 skal også utbedres. Rundt 200 meter vei på Årdalsiden og 500 meter på den andre siden er inkludert i prosjektet.
Øst for Øvre Årdal er arbeidet med Ljoteli-kontrakten på fylkesvei 53 godt i gang. Flage Maskin har denne jobben. Bertelsen & Garpestad mente de urettmessig ble avvist fra denne konkurransen, og tok tildelingen til Kofa tidligere i år. Her fikk firmaet ikke medhold.
I den omstridte saken om tre andre tunneloppgraderinger på fylkesvei 53 ved Årdalstangen fikk Bertelsen & Garpestad opprinnelig kontrakten etter at Vestland fylke snudde i denne saken i juli i år. Men i midten av september avlyste byggherren hele denne konkurransen.
I konkurranseutlysingen er fristen for ferdigstillelse av Seimsdalstunnelen satt til 31. mars 2023.
Skal oppgradere brannutsatt tunnel: – Vesentlig dyrere