– På grunn av prisøkning den siste tiden, blir også fergedriften rammet av høyere utgifter. Vi velger derfor å foreslå 285 millioner kroner mer til riksveifergene. I tillegg vil flere ferger bli omfattet av ordningen med gratis ferge, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.
Forslaget om mer penger kommer i en tilleggsproposisjon til budsjettframlegget for 2023 som ble lagt fram i dag.
Fergekontraktene blir indeksregulert for å ta høyde for blant annet endringer i drivstoffpriser over tid. Økningen i utgiftene til å oppfylle fergekontraktene har vært stor. Derfor foreslår regjeringen å øke bevilgningene til riksveifergedrift med 285 millioner kroner, heter i meldingen fra Samferdselsdepartementet.


– Uten dette tillegget ville det blitt vanskelig å opprettholde fergetilbudet på riksveiene i 2023. Ferga er livsnerven for mange, og er avgjørende for hverdagen til både folk og næringsliv i store deler av Norge. Derfor gjør vi denne prioriteringen nå, sier Nygård i meldingen.
Flere ferger blir gratis
I budsjettframlegget for 2023 er det gjort forslag om å utvide ordningen med gratis ferger (fra 16. august 2023) til også å gjelde ikke trafikksvake fergesamband til øyer og andre samfunn uten vei til fastlandet.
Noen tidligere båtruter er nå omklassifisert til fergesamband. Det ble ikke fanget opp i budsjettforslaget, men nå blir det gjort forslag om å rette opp det. Siden dette gjelder fylkesveiferger, foreslår regjeringen å øke rammetilskuddet til fylkeskommunene med 6,5 millioner kroner. Dermed legger regjeringen til rette for at følgende ruter også kan bli gratis:
- Solfjellsjøen–Vandve i Nordland
- Brønnøysund–Sauren–Stortorgnes i Nordland
- Eidhaug–Gjerdinga i Trøndelag
- Hvalerferja i Viken
For å dekke inn utgiftene til begge disse fergetiltakene, blir midlene til mindre investeringer på riksvei redusert med 241,5 millioner kroner. Det betyr at midlene til investeringer nå i hovedsak vil gå til å dekke utgifter i igangsatte prosjekter, heter det i meldingen.
Dessuten blir bevilgningene til investeringer på jernbanen redusert med 50 millioner kroner.

Norge ga støtte til kontroversielt gassfelt – men nå er det slutt