Det norske radarfirmaet Ispas har utviklet en egen teknologi som blant annet gjør det mulig å oppdage oljesøl på stille vann. Tidligere har det eksistert teknologi til bruk når det er bølger, men med vindstyrke under to sekundmeter har det ikke vært mulig å oppdage oljesølet.
Ispas har allerede levert radarteknologien til Edvard Grieg-feltet, og skal også levere til nabofeltet, giganten Johan Sverdrup.
Nå er det også kjent at Ispas skal levere lenger nord: Til Equinors store Johan Castberg-prosjekt.
– Meget godt resultat
Radaren beskrives som en svært avansert fasestyrt radar som kan måle med en nøyaktighet på en hundredels millimeter på tre kilometers avstand. Dessuten er det konstatert – som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet – at radaren kan se hele 40 kilometer.
Dessuten fungerer teknologien helt uavhengig av vær- og lysforhold. Når elektromagnetiske bølger går gjennom olje, blir det forsinket. Teknologien måler denne forsinkelsen.
Les mer om teknologien i denne saken.
Her kan du lese om samme teknologi, som finner fem mennesker i iskaldt vann.
Richard Norland, daglig leder i Ispas AS, bekrefter kontrakten.
– Dette er samme teknologi vi har levert til Edvard Grieg-plattformen og til Sverdrup-komplekset. Teknologien er nå testet med olje på sjøen med meget godt resultat, ifølge Norland.
Han sier at den eneste forskjellen mellom Castberg-leveransen og de øvrige leveransene, er at Castberg er et flytende produksjonsskip, som gjør at retningen kan endre seg noe med vind og strøm, sammenlignet med plattformene.
Opedal ble avbrutt da han talte til unge: – Hvordan sover du om natten?
Planlagt lenge
Equinor – den gang Statoil – nevnte allerede Ispas-teknologien i sin konsekvensutredning av Johan Castberg for et par år siden, der de gikk lang i å antyde at det ble en Ispas-radar på produksjonsskipet.
– Det planlegges å installere en Ispas-radar, dersom denne teknologien kvalifiseres, heter det i konsekvensutredningen.
For øvrig vil det være flere løsninger for å oppdage utslipp på produksjonsskipet.
– For å overvåke spesielt lasteoperasjonene vil det bli installert et IR-kamera med vidvinkel ved lastestasjonen bak på skipet, heter det.
Også satellittradar inngår som en kapasitet både for deteksjon og kartlegging gjennom nedlasting av daglige radarbilder.
– Vi stiller krav til at beredskapsfartøy for oljevern har utstyr og rutiner for å oppdage olje, samt kunne kartlegge oljeutbredelse i forbindelse med utslipp og en eventuell aksjon, ifølge Castberg-utredningen.
Oljeproduksjonen starter mot slutten av året: Nå er Johan Castberg-skipet på plass i Barentshavet