Den nye tunnelen som bygges mellom Tvedestrand og Arendal på E18 blir ikke lik å kjøre gjennom som flertallet av tunnelene langs Europaveien, når den står klar.
Etter godkjennelse fra Vegdirektoratet skal tunnelene nemlig bygges med rette vegger, i stede for buede, som vi ser i de aller fleste av landets tunneler.
– De rette veggene skal øke trafikksikkerheten, sier Dag Ødegård i veiselskapet Nye Veier.
Bedret trafikksikkerhet
Det er Ødegård som leder tunneldivisjonen i veiselskapet.
Han har tidligere jobbet mange år i Vegvesenet, og sier han i løpet av den tiden så mange ulykker som skyldtes buede tunnelvegger.
– Biler som kolliderer sidelengs med buede tunnelvegger har en tendens til å klatre opp langs veggene og ende opp på taket. Det skjer ikke dersom veggene er rette, forklarer Ødegård.
I første omgang skal løsningen testes ut i den 650 meter lange Hesthagtunnelen, men veiselskapet håper på å få dispensasjon ved flere av de mellom tre og fire tunnelene langs strekningen.
- Halverer mengden betong: Slik kan tunneler koste 30 millioner mindre per kilometer
Økonomisk gevinst
Utover trafikksikkerhet mener Ødegård det kan være både tid og penger å spare på bygging av tunneler med rette vegger.
– Å produsere rette vegger er enklere enn buede vegger. I tillegg til det er det enklere å både transportere og å montere rette vegger, sier han.
Ødegård er helt sikker på at alle disse punktene samlet vil gi en mer effektiv tunnelbyggemetode, noe som også vil påvirke tunnelkostnaden.
– Hvor mye er det snakk om at man kan spare på dette prosjektet ved å bygge med rette vegger i stede for buede?
– Nettogevinsten i kroner vil jeg ikke uttale meg om på dette prosjektet. Men det vil være en økonomisk gevinst med raskere bygging, det er det ikke tvil om, sier han.
- Avgjørende for at den skulle bli verdens tryggeste undersjøiske tunnel: Nye tunnelkrav gjorde tunnelen 2,5 kilometer lenger enn planlagt
Delte meninger
Det er ikke første gang det bygges tunneler med rette vegger her i landet. Både Strindheimstunnelen i Trondheim og Brynstunnelen i Oslo har samme utforming.
Jan Erik Henning i Statens Vegvesen, som har godkjent fravikssøknaden til Nye Veier, sier det er delte meninger om trafikksikkerhetsaspektet ved bruken av rette vegger. Men at etaten er interessert i resultatene og er enige i at rette vegger kan gi positive gevinster.
– Det er stor enighet om at det kan oppnås praktiske og trafikksikkerhetsmessige gode løsninger innenfor et tverrsnitt med rette vegger, sier han.
Henning forteller at bruken av rette vegger i tunneler har vært et sentralt tema i det pågående revisjonsarbeidet knyttet opp til veinormaler.
– Konklusjonen har likevel vært at vi ønsker å videreføre sirkelformede tverrsnitt inntil alle forhold knyttet til ulike tverrsnitt er faglig utredet, sier han.
- Kun testet ut i et par andre land: Her er Norges første tunnel med varmedeteksjon
Usikker på stabilitet
Til tross for at etaten kan se positive sider ved bruken av rette vegger i tunnel, finnes det også usikkerhetsmomenter.
– Det er en del ulike oppfatninger om hvordan rette vegger kan påvirke tunnelens stabilitet, sier Henning.
Årsaken til usikkerheten er at et sirkelformet tverrsnitt vil gi en bueeffekt som i mange bergarter vil gi stabilitet og mindre sikringsbehov.
– Om det viser seg at det blir et større behov for sikring med rette vegger vil vinninga gå opp i spinninga, og da er ikke nødvendigvis metoden mer lønnsom til tross for effektiviteten Nye veier viser til, sier Henning.
- Løsningen kan gi katastrofale konsekvenser: Likevel vurderer de ny og brattere tunnel under Oslofjorden