Fra 1. januar neste år skulle det bli påbudt med lademulighet for ladbar motorvogn på alle offentlige parkeringsområder. Kravet, §35 i parkeringsforskriften, ville gitt opp mot 3000 nye ladeplasser før utgangen av året.
Nå blir kravet etter alle solemerker utsatt i ni måneder.
Det skjer på grunn av flere uklarheter om hvordan forskriften egentlig skal forstås. I et brev til Samferdselsdepartementet (SD) skriver Vegdirektoratet at de har fått flere spørsmål om tolkningen av kravet.
Forskriften gir Statens vegvesen anledning til å gjøre unntak fra kravet dersom investerings- eller driftskostnadene er urimelig høye. Vegvesenet har fått flere spørsmål om hva urimelighet egentlig betyr.
Fra 1. januar i år ble det opp til kommunene å bestemme om elbilene må betale for parkering. Direktoratet skriver at kommuner med avgiftsfri elbilparkering lettere kan komme i en situasjon hvor kostnader versus inntjening blir høye, sammenliknet med en kommune som tar betalt. Hvordan virker dette inn på forståelsen av urimelighet?
- 12 myter og fakta: Om elbiler og forurensing
Flere spørsmål uten svar
I tillegg må blant annet følgende spørsmål avklares:
- Kan én hurtiglader regner som flere normal-ladere? Vil det i så fall gjelde alle steder eller kun visse steder? Hva med ladere som ikke er hurtigladere, men har vesentlig høyere effekt enn de normalladerne forskriften forutsetter?
- Bør det gjøres generelle unntak fra kravet til ladere på parkeringsområder hvor det kun er tillatt med korttidsparkering?
- Hvilken betydning har alternative lademuligheter, for eksempel en hurtigladerstasjon i nærområdet til parkeringsområdet?
- Skal det kreves ladeplasser langs kantstenparkeringen i bygatene? Ladestolpene kan i så fall gi utfordringer for snømåkingen. Bør ladeplassene da sentreres på større parkeringsområder? Og skal da kantstenparkeringsplassene telle med i grunnlaget?
- Hvordan kan man sikre at ladeplassene brukes av biler som faktisk må lade, og ikke benyttes som rene parkeringsplasser for ladbare kjøretøy?
- Ny forskning: Forbedret elbilmotor kan gi ti prosent lengre rekkevidde
Anbefaler utsettelse
Vegdirektoratet har nedsatt en arbeidsgruppe for å finne løsninger og generelle unntak for reglene. Norsk elbilforening, Norpark (bransjeforening for parkeringsrelatert virksomhet), representanter fra kommunal og privat parkeringsvirksomhet, samt operatører av ladeløsninger er alle med i gruppen.
De mener fristen må utsettes slik at de overnevnte spørsmålene kan avklares. Gruppen mener også det rett og slett ikke er kapasitet i lademonteringsmarkedet til å installere alle laderne innen utgangen av året.
Elbilforeningen har godtatt å utsette iverksettelse av forskriften i seks måneder. De øvrige representantene i arbeidsgruppen ville utsette i et helt år. Som et kompromiss anbefaler Vegdirektoratet å utsette fristen med ni måneder.
Direktoratet har bedt departementet om aksept for å utsette forskriften, hvorpå SD har sagt at direktoratet kan styre dette selv.
- Les analysen: Vi ser nærmere på «elbilens skitne hemmeligheter»
– Ladeinfrastrukturen dilter etter
Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, venter utålmodig på flere ladeplasser. Hun synes det har tatt for lang tid å få forskriften på plass, men uttrykker forståelse for en utsettelse.
– Man må ha retningslinjer som er forståelige for aktørene som skal følge dem. I tillegg trenger man litt tid til å installere dette. Men forskriften kommer ikke akkurat som julekvelden på kjerringa. Dette er et arbeid som har pågått i en årrekke. Seks måneder burde holde, sier Bu.
Hun mener utsettelsen er typisk for hvordan elbiler og den nødvendige infrastrukturen har utviklet seg i Norge.
– I Norge har elbilen kommet først, også har ladeinfrastrukturen diltet etter. Det er synd at laderne blir utsatt, særlig i byene er det et kjempebehov for lademuligheter. Det er trolig flere som utsetter å kjøpe elbil på grunn av dette, sier hun.
- Les flere artikler om elbil.