– Vegnormal N400 Bruprosjektering angir ingen krav til valg av brutype eller materialer. Først når brutype og materiale er valgt stiller vegnormalen en rekke krav til hvordan brua skal prosjekteres. Vegnormalen stiller heller ikke krav til hvordan brua blir holdt ved like, med mindre vedlikeholdsarbeidet påvirker bæreevnen til den, skriver samferdselsministeren i sitt svar.
Vegnormalen stiller heller ikke krav til kostnader, hverken ved planlegging, prosjektering, bygging eller forvaltning av konstruksjonen.
– Betong, stål og tre er de mest brukte materialene for brubygging i Norge, og dermed også de materialene vi har mest erfaring med. Vegnormalen åpner likevel for prosjektering av bruer i andre og mindre utprøvde materialer, slik som aluminium og komposittmateriale, opplyser Jon-Ivar Nygård.
SV reagerer på Vy-kampanje
Forsmo bru er eneste i sitt slag
Norge har allerede en veibru i aluminium, Forsmo bru i Nordland. Statens vegvesen har gode erfaringer med den etter åpningen i 1995 . I dag er den en del av fylkesvei 241, hvor Nordland fylkeskommune er veieier.
Nygård opplyster at Statens vegvesen har under planlegging en overgangsbru (over jernbane) i aluminium i Trondheim, som også vil gi viktig erfaring for kommende bruprosjekter.
Et fordelaktig materiale
– Vegnormal N400 anbefaler bruk av materiale som ikke krever planlagt periodisk vedlikehold for bruer som går over jernbane, firefelt-motorvei eller tofelt-vei med årsdøgntrafikk over 8000 . Aluminium er et slikt materiale. Bruk av aluminium kan også være fordelaktig til bruk i marine miljø, sier samferdselsministeren.
Nygård svarte på et spørsmål fra stortingsrepresentant Sigbjørn Framnes (FrP), om hva ministeren vil gjøre for å tilrettelegge for bruk av aluminium som materiale ved brubygging i Norge.
Sørlandsbanen: Vraker Go-Ahead