Dette skipsskroget flyter på luft – og kutter energibehovet med 30-50 prosent
Et norsk patent fra 2002 kombinert med frisk kapital og mange nye, kloke hoder har satt fart på kommersialisering av teknologien – som kan redusere energibehovet og dermed utslipp fra hurtiggående fartøy med 30-50 prosent.
SES-X sikter i første omgang inn på hurtiggående passasjerfartøy, arbeidsbåter og mannskapsbåter (CTV) for transport av teknikere til havvindparker eller andre bruksområder kunder ser for seg. Illustrasjon: SES-X
SES-X lanserer flere konseptfartøy med luftputeskrog. Dette passasjerfartøyet er bygget på BB Green-skipet, som er beregnet på 20-30 knop og 70 passasjerer.Illustrasjon: SES-X
Forløperen til SES-X, Surface Effect Ships Europe, har testet mange skrog ved slepetanken til SSPA i Gøteborg. De viste 30-50 % energieffektivitet sammenliknet med tradisjonelle skrog. Foto: SES-X
Professor Asgeir Sørensen, NTNU.Foto: Arne Fenstad
SES-X representert ved noen av de mange nye ansatte samt Tor Kolbjørn Livgård, som har vært med fra starten. Oppe fra venstre: Per Sodeland og Carl Rehn. Nede fra venstre: Torgeir Lien, Markus Tufte-Johnsen, Olav Aagaard, Kristina Braut Kyllingstad, Tor Kolbjørn Livgård, Jesper Hosen og Silje Tolo Haugland.Foto: SES-X
Ulf Tudem ledet Effect Ships International (ESI) fram til 2019. På sitt kontor i Sandefjord hadde han taket fullt av modellskrog som har vært testet i Sverige.Bilde: Tore Stensvold
Demobåt kjørt med og uten SES-teknologien aktivert.Foto: SES-X
Carl Rehn er Teknisk Direktør i SES-X Marine Technologies. Han har en doktorgrad fra NTNU Marin teknikk og jobbet med grønnshipping i BCG før han grep muligheten med å jobbe med konkrete prosjekter.Foto: SES-X
Demobåt som viser dieselforbruk med og uten aktiv luftpute. Forskjellen er på hele 4 liter, fra 6,8 til 2,8 liter per nautisk mil.Foto: SES-X