Den nye Driftskontrakt veg - 9106 Gjøvik-Romerike 2022-2027 omfatter riksvei 4, E6 og E16, og ble lyst ut i midten av oktober. Opprinnelig frist var 29. november, men den ble utsatt til 13. desember.
Konkurransen er med tokonvoluttsystem, og i dag ble den første konvolutten åpnet. Disse fem vil være med i konkurransen:
- Mesta
- Risa
- Svevia Norge
- Vaktmesterkompaniet
- Veidekke Industri
Vegvesenet skal gjennomføre en omfattende evaluering av deler av tilbudet før pristilbudene blir åpnet. Etaten antar at resultatet fra evalueringen blir sluttført og publisert 24. januar.
Statens vegvesen bruker en såkalt Best Value Procurement (BVP) som anskaffelsesmetode for denne kontrakten, en metode for prosjektstyring og innkjøp som vektlegger leverandørens kompetanse og prestasjon.
Trebrua er ikke lenger forsvarlig å bruke – den er 200 år gammel
Pris teller 30 prosent
– Ved tildelingen av driftskontrakten for Gjøvik-Romerike skal pris telle 30 prosent mens øvrige kriterier skal i sum vektes med 70 prosent når vi velger entreprenør, sa Vegvesenets Asbjørn Stensrud i en pressemelding da kontrakten ble lyst ut. Han spesifiserte at CO2-reduksjon, oppetid, HMS og entreprenørens kompetanse også skal vektes i tildelingen.
Entreprenørens evne til å redusere CO2-avtrykket og gi best mulig arbeidsvilkår for de ansatte, er avgjørende for hvem som vinner kontrakten. Det betyr at entreprenørene skal konkurrere om å gi best mulig klimaløsninger og arbeidsvilkår for de involverte i kontrakten, het det i meldingen.
Italiensk entreprenør fikk ikke konkurrere om norsk milliardprosjekt. Går rettens vei