Nye Veier melder nå at de fem grupperingene som skal konkurrere om entreprisen er:
- EIFFAGE Génie Civil, med rådgiverne EIFFAGE Infrastructures, AFRY ÅF Engineering og Greisch Ingénierie
- Arbeidsfellesskapet Acciona Construcción S. A. og Salini Impregilo S.p.A., med rådgiver Rambøll Norge
- Arbeidsfellesskapet Obrascón Huarte Lain S. A. og SK Engineering and Construction Co. Ltd., med rådgiver Cowi
- FCC Construcción, S.A. med rådgiver Sweco Norge
- AF Gruppen Norge, med rådgiver Norconsult
Flere av rådgiverne i grupperingene samarbeider med såkalt forpliktede og ikke forpliktede selskaper.
Kontraktsverdi: 5,2 mrd.
E18 Langangen-Rugtvedt er en del av strekningen E18 Langangen-Grimstad. Prosjektet er 17 kilometer langt, og har en kontraktsverdi på cirka 5,2 milliarder kroner eks. mva.
– Det er et relativt komplekst prosjekt, med blant annet brukonstruksjoner på til sammen 1,6 kilometer og 6,6 kilometer med tunneler. Av de totalt 17 kilometrene er kun 5,9 kilometer vei i dagen. En ny Grenlandsbru er blant det som skal bygges, forklarer administrerende direktør i Nye veier, Anette Aanesland, i en pressemelding.
Våren 2019 besluttet Nye Veier å avlyse konkurransen om prosjektet som da omfattet E18 Kjørholt-Rugtvedt på grunn av manglende konkurranse. Nå er dette skalert opp, og strekker seg altså fra Langangen til Rugtvedt i Porsgrunn kommune.
Under en leverandørkonferanse i oktober i fjor ba Nye Veier om hjelp fra entreprenørene til å se på prosjektet med nye øyne.
Det var ni selskapskonstellasjoner som søkte om prekvalifisering for prosjektet.
– Nå har vi fem prekvalifiserte selskapsgrupperinger videre til tilbudsfasen, og det er vi svært tilfredse med. Her er en betydelig norsk entreprenør, sammen med store internasjonale aktører. Vi vurderer at vi er sikret god konkurranse om dette prosjektet nå når tilbudsfasen starter, sier Aanesland i pressemeldingen.
Prosjektet blir Nye Veiers første som skal CEEQUAL-sertifiseres for «Whole Project Award» med krav til oppnåelse om nivå «Good».