PROSJEKTER

Disse fem skal konkurrere om å bygge ny E18 Langangen-Rugtvedt

Fem grupperinger av entreprenører og rådgivere er kvalifisert til å levere tilbud og konkurrere.

Modell av ny Grenlandsbru ved siden av den eksisterende.
Modell av ny Grenlandsbru ved siden av den eksisterende. Illustrasjon: Nye Veier
17. feb. 2020 - 15:46

Nye Veier melder nå at de fem grupperingene som skal konkurrere om entreprisen er:

  • EIFFAGE Génie Civil, med rådgiverne EIFFAGE Infrastructures, AFRY ÅF Engineering og Greisch Ingénierie
  • Arbeidsfellesskapet Acciona Construcción S. A. og Salini Impregilo S.p.A., med rådgiver Rambøll Norge
  • Arbeidsfellesskapet Obrascón Huarte Lain S. A. og SK Engineering and Construction Co. Ltd., med rådgiver Cowi
  • FCC Construcción, S.A. med rådgiver Sweco Norge
  • AF Gruppen Norge, med rådgiver Norconsult

Flere av rådgiverne i grupperingene samarbeider med såkalt forpliktede og ikke forpliktede selskaper.

Prosjektsjef Lars Erik Moe ved Vollselvbrua helt i sørenden av strekningen: – Brua var opprinnelig tenkt å ligge delvis på fyllinger, og det ville gitt bedre massebalanse. Men de fyllingene hadde ikke grunnen tålt.
Les også

Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren

Kontraktsverdi: 5,2 mrd. 

E18 Langangen-Rugtvedt er en del av strekningen E18 Langangen-Grimstad. Prosjektet er 17 kilometer langt, og har en kontraktsverdi på cirka 5,2 milliarder kroner eks. mva.

Anette Aanesland, Nye Veier. <i>Foto:  Jacob Buchard</i>
Anette Aanesland, Nye Veier. Foto:  Jacob Buchard

– Det er et relativt komplekst prosjekt, med blant annet brukonstruksjoner på til sammen 1,6 kilometer og 6,6 kilometer med tunneler. Av de totalt 17 kilometrene er kun 5,9 kilometer vei i dagen. En ny Grenlandsbru er blant det som skal bygges, forklarer administrerende direktør i Nye veier, Anette Aanesland, i en pressemelding.

Våren 2019 besluttet Nye Veier å avlyse konkurransen om prosjektet som da omfattet E18 Kjørholt-Rugtvedt på grunn av manglende konkurranse. Nå er dette skalert opp, og strekker seg altså fra Langangen til Rugtvedt i Porsgrunn kommune.

Under en leverandørkonferanse i oktober i fjor ba Nye Veier om hjelp fra entreprenørene til å se på prosjektet med nye øyne.

Det var ni selskapskonstellasjoner som søkte om prekvalifisering for prosjektet.

 Kartskisse over området. <i>Illustrasjon:  Nye Veier</i>
 Kartskisse over området. Illustrasjon:  Nye Veier

– Nå har vi fem prekvalifiserte selskapsgrupperinger videre til tilbudsfasen, og det er vi svært tilfredse med. Her er en betydelig norsk entreprenør, sammen med store internasjonale aktører. Vi vurderer at vi er sikret god konkurranse om dette prosjektet nå når tilbudsfasen starter, sier Aanesland i pressemeldingen.

Prosjektet blir Nye Veiers første som skal CEEQUAL-sertifiseres for «Whole Project Award» med krav til oppnåelse om nivå «Good».

Den nye delen av riksvei 85 fra Fiskefjorden mot Lødingen er snart klar til bruk. Oppe til høyre ses Fiskefjordtunnelen. Her skal E10 og riksvei 85 knyttes sammen med et stort kryss.
Les også

Gigantprosjekt ligger foran skjema

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.