Alle de seks leverandørgrupperingene som ønsket å være med i konkurransen ble vurdert å være kvalifisert for denne type oppdrag, skriver Vegvesenet i en melding.
Følgende firma med underentreprenører og hovedkonsulenter er vurdert å ha den mest relevante erfaringen for oppdraget, og er valgt ut:
- Bertelsen & Garpestad med støtte fra Metrostav Norge AS/Metrostav NUF og Sweco Norge
- Hæhre Entreprenør med støtte fra Multiconsult Norge
- Arbeidsfellesskapet Syltern Christie med støtte fra konsulentgruppe ledet av Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen
- Peab Anlegg med støtte fra Norconsult
– Vi er fornøyd med interessen fra markedet og ser fram til å starte opp dialogen med godt kvalifiserte entreprenører og konsulenter, sier prosjektleder Halgeir Brudeseth i meldingen.
Kutter utslipp med to sugeseil på 24 meter
Oppstartmøter i februar
Vegvesenet vil invitere hver enkelt til oppstartmøte i februar. Oppstartmøtene skal sikre at alle har rett forståelse av forutsetningene og rammene for konkurransen.
Etter oppstartsmøtene er det planen at firmaene skal levere inn første tilbud innen 8. april.
Det er deretter planlagt at Statens vegvesen skal møte de enkelte til forhandlinger , før de skal levere sine endelige tilbud innen 26.mai.
Tom Einar Jensen går av som Freyr-sjef
Skal bygge 9,3 kilometer ny vei
Prosjektet er lyst ut som en totalentreprise.
Nye E39 Lønset-Hjelset skal bygges i en ny trasé oppe i lia, nord for dagens E39. Veien får to- og tre felt med midtrekkverk og en fartsgrense på 90 km/t. Dagens vei har 50 og 70 km/t, og det er 95 avkjørsler på strekningen – flere av dem med dårlig sikt. Trafikantene vil spare mellom og tre og fire minutter på strekningen når ny vei står ferdig.
I tillegg til 9,3 kilometer med ny europaveg med planfrie kryss i begge ender, inneholder kontrakten også følgende konstruksjoner:
- åtte underganger/kulverter dimensjonert for landbruksmaskiner
- åtte bruer på mellom 15 og 90 meter
- en firefelts miljøtunnel på 100 meter
Styringsrammen for prosjektet er av Stortinget satt til 1300 millioner 2020-kroner, mens kostnadsrammen er satt til 1450 millioner 2020-kr.
Nye E39 Lønset-Hjelset er planlagt å stå ferdig senest våren 2024.
Køkaos i Oslo: Flytoget lunkne til kuttforslag. Vil heller frigjøre 12.000 plasser hos konkurrenten