Kragerøtunnelen (535 meter lang) og Vadfosstunnelen (680 meter lang) skal oppgraderes for å tilfredsstille sikkerhetskravene på fylkesveinettet. Tunnelene ligger på fylkesvei 38 i Kragerø kommune i Vestfold og Telemark fylkeskommune.
Oppdraget ble først lyst ut i mai i fjor, med frist i august.
I oktober ble det klart at konkurransen ble avlyst, fordi flere tilbydere ble avvist og at tilbudssummene oversteg kostnadsrammen for prosjektet. Kostnadene kan være i størrelsesorden 25-30 millioner kroner for et slikt prosjekt.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
I november i fjor ble konkurransen lyst ut på nytt.
Disse fire entreprenørene har ifølge fylkeskommunen gitt tilbud på oppdraget:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Oneco Infra | 19.151.235 |
Sønstegård | 21.730.247 |
BMO Tunnelsikring | 26.723.946 |
Mesta | 28.722.569 |
Fylket melder at det har valgt det beste tilbudet basert på de konkurranseregler som var satt for konkurransen, og at Oneco Infra er valgt. Ingen av tilbyderne ble avvist.
![Skubbersenga trebru passerer over riksvei 2 i Eidskog i innlandet.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845463/20240619_102117.jpg)
Starter riving av de stengte trebruene etter Tretten bru-kollapsen